Kunnen raven gevaarlijk zijn?

We hebben hier weleens een grote zwarte raaf... Vroeger heb ik wel eens gehoord dat ze op een kinderhoofdje gingen zitten en gek zijn op glinsterende dingen (ogen?)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
3.1K

Het beste antwoord

Nee. De vogels die gek zijn op glimmende dingen zijn eksters.

Raven zijn alleseters, maar ze prefereren eiwitwijk dierlijk voedsel. Behalve aas eten ze insecten, larven, wormen, vogels, mosselen, gewervelde dieren zoals kleine knaagdieren tot het formaat van een konijn, kadavers en aangespoelde vissen. Daarnaast weten raven ook diverse zaden, fruit en mest ook goed te waarderen.
Raven zijn intelligente dieren. Hun intelligentie is vergelijkbaar met die van een 4-jarig kind.

Om welke reden had de mens het dan op de raaf gemunt? Ze hadden een bijzonder slecht imago. Dat kwam door het bijgeloof dat dat raven ongeluk brachten. De raaf werd gezien als de brenger van onheil, zoals een vreselijk besmettelijke ziekte als de pest.
Amadea