Wat is de snelheid van de kattentong waarmee ze water likt?

dit vond ik op internet." "De tong van een kat kan een snelheid van bijna een meter per seconde halen en is daarmee te snel om met het blote oog te zien", aldus onderzoeker Pedro Reis."
maar dat is 3,6 km per uur,lijkt me dat je dat toch met het blote oog kunt waarnemen.

Picture for question
9 jaar geleden
in: Biologie
1.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de kat drinkt zie ik gewoon zijn tong bewegen hoor!

Het beste antwoord

In dit artikel staat 80cm per seconde.

"Volgens de onderzoekers weet de kat precies de juiste balans te vinden tussen de massatraagheid van het water en de zwaartekracht. Als de kat zijn tong omhoog trekt, versnelt deze eerst tot een maximumsnelheid van bijna tachtig centimeter per seconde."

Leuk artikel met filmpjes over de razendsnelle kattentong, verbazingwekkend hoe dat werkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
niko
9 jaar geleden
maar dan kom ik na enig rekenwerk ook tot iets van 3 km per uur.dat lijkt me toch ,in tegenspraak met het beweerde,te volgen met het blote oog.wandeltempo.
kierkegaard47
9 jaar geleden
3 km per uur is een (vrij laag) wandeltempo, dus dènk je dat het traag is. Maar je moet niet vergeten dat een tongetje dat dezelfde absolute snelheid heeft, maar maar 5 cm 'speelruimte' heeft, zó voorbij gefiltst is. Tenslotte legt die wandelaar ook in een oogwenk 5 cm af.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
We zien de kat drinken maar we zien niet hoe de kat dat doet, dat is volgens de wetenschappers te snel om met het blote oog waar te nemen. "Onderzoeker Roman Stocker denkt de verklaring te hebben waarom deze ontdekking niet eerder is gedaan. ‘’Met het blote oog is de complexiteit van deze handeling niet waar te nemen. Pas met sterk vertraagde beelden is de snelle beweging van de kattentong te zien.’’ http://www.nu.nl/wetenschap/2377447/drinkende-kat-speelt-spel-met-zwaartekracht.html
niko
9 jaar geleden
ik geloof dat ik het snap Kierkegaard.die 80cm delen door zeg maar 4(cm)=20 =dus zo`n likje 1/20ste seconde?ongeveer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de kat drinkt zie ik gewoon zijn tong bewegen hoor!