Waarom wordt het zand bij asperges opgehoogd?

Volgens Wikipedia:
"Voor de witte asperges wordt de grond rond de plant ongeveer een halve meter opgehoogd, zodat de scheut zijn weg omhoog naar het licht zoekt, en de scheut geoogst kan worden voor hij het oppervlak heeft kunnen bereiken. Aspergevelden worden vaak overdekt met folie. Dit heeft het tweeledige doel om de grond te verwarmen, zodat de plant sneller groeit en meer opbrengst levert, en om te voorkomen dat de koppen gaan verkleuren."

Waarrom zoekt de asperge zijn weg omhoog wanneer het zand wordt opgehoogd? En, als het veld wordt overdekt met een folie, dan houdt dat ook het licht tegen wat weer strijdig is met het gegeven dat de asperges zijn weg omhoog naar het licht zou zoeken... Ik snap er niets van...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Viridi, perfecte reactie dat beter als antwoord had gediend. Het enige geven antwoord voldoet niet aan de vraag. Dus een + voor jou.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Trouwen witloof wordt al vele jaren in donkere loodsen geteeld, waardoor het proper blijft. Vroeger deed men dat ook onder zand.

Antwoorden (1)

Een plant, dus ook de asperge, groeit naar naar het licht te komen (vaak zie je kamerplanten deels scheef groeien omdat alle bladeren naar het licht gericht zijn. Dat doet een plant ook als hij nog onder de grond zit ook (en nog geen licjt kan waarnemen). De plant "weet" welke kant boven is. Daar gaat hij dan ook vanzelf heen groeien.

Alleen, als een plant in zonlicht komt gaat die bladgroenkorrels aanmaken. Die gebruiken ze weer om door fotosynthese kooldioxide om te zetten in zuurstof voor de plant.

Ook een asperge die in het licht komt wordt dus groen. Nu willen de meeste mensen witte asperges. Om ze ook wit te houden wordt het zand opgehoogd, de asperge wil naar het licht en groeit door die extra zandlaag naar boven. De stengel wordt geoogst voor die boven de extra zandlaag komt.

Nu bestaan er ook groene asperges, dit is dezelfde plant. Alleen is deze gekweekt zonder dat extra zand waardoor de stengel wel in het licht is geweest en dus groen is geworden.

Het folie is inderdaad om de warmte zoveel mogelijk in de grond te houden. Planten groeien sneller in een warme dan in een koude omgeving.