Als er gezegd wordt door een arts dat iemand door 'verstikking door rook' is omgekomen, waaraan is hij dan overleden?

Na een woningbrand wordt vaak gezegd dat de bewoner door verstikking om het leven is gekomen (dus niet door verbranding). Ik vraag me af wat dan precies de doodsoorzaak is.
Is het iets dat die persoon heeft ingeademd (koolmonoxide of wat anders - en wat dan?)
Of is het alleen maar dat de brand het zuurstof heeft gebruikt en de bewoner dus geen zuurstof meer kreeg?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
3.5K

Het beste antwoord

De grootste bedreiging van een brand voor mensenlevens zijn niet zozeer de vlammen, maar de rook en hete (rook)gassen. De koolmonoxide in de rook doet mensen stikken en de rook vormt een ondoorzichtig gordijn, waardoor men compleet gedesoriënteerd kan raken, zelfs in de eigen woning, en zo de (nood)uitgang van het gebouw niet meer kan vinden, met alle gevolgen van dien. De hoge temperatuur kan binnen seconden de longblaasjes verbranden en zo de longen compleet uitschakelen waardoor het lichaam niet meer van zuurstof voorzien kan worden en de dood onvermijdelijk is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar ze zeggen niet: koolmonoxidevergiftiging (zoals bij een slecht werkende geiser of zo).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij brand is het een combinatie van koolmonoxidevergiftiging en het verbranden van de longblaasjes door de hitte van het vuur. Koolmonoxide wordt 250 maal sneller in het bloed opgenomen dan zuurstof. Hierdoor krijgen de vitale organen (hart, lever, hersenen) te weinig zuurstof oftewel verstikking.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Veliko
Hmm... jou antwoord gaat over koolmonoxide en verbranding van longblaasjes (gebeurtenissen IN het lichaam) daar had ik nog even niet aan gedacht. Maar het speelt zeker een rol. (waarvoor een plus !)
Mijn antwoord gaat over de verdringing van de zuurstof uit de lucht. Ik denk dat beide een grote rol spelen. We lijken elkaar aan te vullen en gezamenlijk het complete antwoord te geven.
:-D
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is nou precies mijn vraag, is het een tekort aan zuurstof of een vergiftiging door het inademen van giftige stoffen of door het inademen van koolmonoxide. wat Ozewiezewoze zegt is dat het een combi is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij is het bij brand een combinatie van koolmonoxidevergiftiging en het verbranden van de longblaasjes door de hitte van het vuur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus niet gewoon dat de zuurstof op is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus niet gewoon dat de zuurstof op is, bedoel je?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja idd dat bedoel ik, verstikking door rook is niet hetzelfde als een een gewone verstikking.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste antwoord, vooral samen met de reacties die hij later erbij gegeven heeft.

Andere antwoorden (1)

Eigenlijk is het heel simpel: daar waar iets anders zit, daar kan geen zuurstof zitten.

Alle rook en andere gassen (giftig en niet giftig) nemen de plaats in waar ook zuurstof had kunnen zitten. Daarnaast consumeren de vlammen zelf ook nog grote hoeveelheden zuurstof.

Een slachtoffer ademt wel lucht maar er zit weinig of geen zuurstof meer in en stikt als gevolg daarvan.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jij zeg dus dat het een tekort aan zuurstof is, Veliko dat het een inademen van giftige gassen is.
Om dan vervolgens te zeggen dat het waarschijnlijk een combi is, is niet erg bevredigend.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Stikken doe je door een tekort aan zuurstof. (en is dus wat anders dan rookVERGIFTIGING !) Mijn deel gaat over verdringing van de zuurstof in de ingeademde lucht. Velico heeft het over het verbranden van longblaasjes waardoor je het weinige aanwezige zuurstof nog moeilijker opneemt in je bloed. Daarbovenop verdringt de koolmonoxide de zuurstof in het bloed. Zoals Veliko terecht opmerkt. Het is de én, én, én. Al die delen dragen bij aan het feit dat je het loodje legt.