Mijn ontlasting stinkt vooral als ik ongezond eet, en ruikt een stuk beter wanneer ik wel gezond eet; het is dus niet zo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uit jouw persoonlijke ervaring kun je niet meteen algemene conclusies trekken. Misschien ben je een uitzondering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is in ieder geval bewij dat de stelling "gezond eten -> stinkende ontlasting" niet opgaat omdat er ten minste een voorbeeld gegeven is van een situatie waarin deze stelling onwaar is.
Als de vraag was geweest of het mogelijk is stinkende ontlasting te hebben terwijl je gezond eet had je gelijk gehad, voor het ontkrachten van een "als dit dan dat" redenering is dit zeker voldoende.
Hoe de ontlasting eruit ziet is ook niet bij iedereen hetzelfde en de kleur en geur is ook nog afhankelijk van wat we gegeten hebben.
Ontlasting die erg stinkt, wijst vaak op een verkeerde of overvloedige voeding en een gedegenereerde darmflora. Hierdoor ontstaat gisting en rotting (het ontbinden van eiwitten) in de darm, waarbij giftige ontbindingsproducten kunnen ontstaan. Vooral rotting kan veel stinkende zwavelverbindingen opleveren.
fremar
10 jaar geleden
De reuk van de ontlasting heeft gewoon te maken met wat je eet. Niet meer en niet minder. Dit heeft niets te maken met gezond eten of niet. Zo kan de reuk, bij gezond eten, even hard reuken, als bij ongezond eten. Het is maar te bekijken wat je onder gezond en ongezond eten verstaat. Ongezond eten bestaat er niet. Het zijn alleen de hoeveelheden en de al dan niet variatie in de voeding die ongezond kunnen zijn.
Het is gewoonlijk de zwavel in de voedingsstoffen die voor de reuk zorgen. Zo is het goed mogelijk dat je iets eet waarmee je u een ongeluk aan scheten produceerd die toch niet rieken.
Dus een vegetarier kan even hard stinken dan een amerikaan die van junkfood leeft