Hoe komt het dat je tanden koude, bijvoorbeeld van een ijsje, kunnen voelen ondanks dat er geen zenuwen in tanden zitten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.1K

Het beste antwoord

Gevoelige tanden reageren meestal op koude en/of hete etenswaren en dranken met een korte scherpe pijnscheut die voor het gevoel tot diep in de wortels van de tanden kan doorlopen!

Als de pijn langer aanhoudt dan kan er mogelijk meer aan de hand zijn. Soms is het moeilijk het onderscheid te maken tussen de 'onschuldige' gevoelige tand en meer ernstigere zaken, zoals o.a. gaatjes, ontstoken zenuwen en/of breuken/barstjes.

Blootliggend tandbeen

Als het tandbeen bloot komt te liggen dan kan een tand of kies gevoelig worden! Normaal wordt het tandbeen omgeven en beschermd door glazuur en tandvlees, maar komt helaas bij het ouder worden, vaak rond de tandhals bloot te liggen.

Hoe werkt het?
De kanaaltjes in het tandbeen lopen door naar het binnenste levende deel met de zenuw. Zenuwtakjes kunnen dan via deze kanaaltjes geprikkeld worden door bijv. aanraking, koude, warmte en/of zoet.

Een koud ijsje zal via de kanaaltjes in het tandbeen (dentinekanaal) het water naar zich toe trekken en de zenuwen prikkelen, wat weer pijn kan veroorzaken. Andere prikkels zoals bijv. een chocoladereep, kunnen via een vergelijkbaar principe pijn opwekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je ook gevoelige tanden krijgen door ze te hard of te lang te poetsen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, als je een te harde borstel gebruikt of met de tandenborstel te hard over de tand of kies schrobt, dan kan het tandvlees als het ware weg slijten. In feite wordt het tandvlees ter plaatse van de tandhals weggepoetst, evenals het glazuur en het wortelcement. Ook kunnen gevoelige halzen ontstaan doordat sommige tandpasta's te veel schuurmiddel bevatten. Vooral de sterk slijpende tandpasta's voor het verkrijgen van wittere tanden zijn in dit verband berucht. Het is heel belangrijk dat dit op tijd wordt gesignaleerd, omdat eenmaal weggepoetst tandvlees niet meer terug te winnen valt! Dit geldt ook voor glazuur en wortelcement. Het is dus zaak om op de juiste manier je tanden te poetsen. Het gebit moet grondig worden schoongemaakt, maar dit mag niet ten koste gaan van het tandvlees en de tanden. Succes!!

Andere antwoorden (4)

Geen zenuwen in de tanden??
Ga jij maar eens naar de tandarts met je verhaal, die zal je heel snel de zenuwen laten voelen.

Toegevoegd na 46 seconden:
"Het levende gedeelte van de tandwortel wordt in de volksmond meestal 'tandzenuw' genoemd.
Tandartsen omschrijven het levend gedeelte van de tand liever als 'de pulpa'. Dit komt omdat
het levende gedeelte van de tand veel meer dan enkel een tandzenuw bevat, maar ook
bijvoorbeeld bloedvaten, spiercellen, vetweefsel, ... In feite kan het levende gedeelte van de
tandwortel het best bekeken worden als een volwaardig stuk vinger dat binnen in de tandwortel
gevangen zit. "

http://www.tandartsopwijk.be/tekstnieuw7.asp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoelde letterlijk in de tanden zelf! Niet in het omliggende vlees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je tandwortels zijn zenuwen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je ook gevoelige tanden krijgen door ze te hard of te lang te poetsen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je tanden verkeerd poetst, kun je het glazuur en de tandhalzen beschadigen. Vraag je tandarts of z/hij daar kenmerken van ziet en zo ja of z/hij je poetsinstructie kan geven en/of een goeie borstel kan aanraden.
er zitten zenuwen in je tanden, dit gevoel komt door gevoelige tanden , dit komt omdat je misschien niet zo vaak poetst , ik zal sensodine gebruiken dit verhelpt dit probleem binnen een paar weken, anders ga eventjes langs bij je tandarts, dan kan je eventjes kijken wat hij er over zegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn tanden poets ik twee à drie keren per dag. Ik heb dat koudegevoel echter ook niet altijd dus ik denk dat een bezoekje niet meteen noodzakelijk is ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je ook gevoelige tanden krijgen door ze te hard of te lang te poetsen?
Tanden zijn van ivoor. Ivoor is een Van de hardste stoffen die het lichaam aan kan maken.
In de tanden zelf zitten geen zenuwen, ze zitten aan de tanden vast.
Onder de zenuwen bevinden zich kou- en warmte receptoren.
Deze zenuwen worden getriggerd door kou of hitte. Aangezien tanden goed kou en hitte geleiden, worden zo de receptoren bereikt.
De kou receptoren zijn gevoeliger dan die voor warmte, daarom voel je ze eerder, het maakt ook uit of je vullingen hebt, aangezien de stof van vullingen een net iets betere geleiding heeft waardoor je de verschillend eerder waarneemt.
Het poetsen met sensodine kan helpen, zelf heb ik van mijn tandarts natriumfluoride spoeling gekregen dat het glazuur opbouwt. Glazuur is weer een extra laagje tussen de geleiding waardoor de gevoeligheid wat lager komt te liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal is het zo dat de koude van het ijsje samen met de warmte van je lichaam een thermokoppel vormen. Dit kan aanleiding geven tot een voltage-verschil. Hierdoor ontstaat een klein elektrisch stroompje en dat is hetgene wat uw tand voelt.