Hoe komt het dat: de mensen niet allemaal dezelfde huidskleur hebben?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

Dat is nu evolutie: de mens heeft zich aangepast aan de sterkte van de zon in hun oorspronkelijk leefgebied. Er is een nauw verband tussen de hoeveelheid zonlicht dat er gemiddeld invalt in een bepaald gebied en de huidskleur van de lokale bevolking. Het verband is hier: hoe sterker de inval van zonlicht (en schadelijke UV-stralen) is, hoe donkerder de huid is (als bescherming tegen die UV-stralen).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

En hoe minder zonlicht, hoe lichter de huid, om te zorgen dat er voldoende licht binnenkomt. (dat heb je nodig om viatimine D aan te maken)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens de oude Grieken was het neerstorten van de zonnewagen door Phaeton de reden dat mensen in Afrika een donker velletje kregen. Tegenwoordig weten we dat de mensenhuid zich aanpast aan het klimaat en weer. Als je zelf verhuist naar een veel warmer land zal je huid donkerder worden. Als je huid donkerder is, wordt er namelijk meer UV geblokkeerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een teveel aan zonnestraling is slecht voor de huid.
Bij de geboorte hebben alle mensen ongeveer dezelfde lichtere huidskleur. Door aanpassing aan de intensiteit van de zonnestraling verandert die van kleur.

Door natuurlijke selectie zijn er zich vervolgens verschillende huidtypen gaan ontwikkelen. Zo hebben 'zwarten' een dikkere en donkerdere huid, waardoor ze beter bestand zijn tegen straling en uitdroging.

(nb. bij negroïden vindt deze verandering al kort na de geboorte plaats, zelfs zonder zonlicht).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit komt door klimaat en erfelijkheid. Negroïde mensen worden niet blank als ze al generatie in bijv. Nederland wonen. Ook blijven blanke mensen die in in Afrika wonen "blanken".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zo dat de mensen met de eene huidskleur kunnen discrimineren tegen mensen met een andere huidskleur, of God is een racist.