Kan de evolutie ook in grote stappen voorkomen?

Er wordt gezegd dat evolutionaire kwaliteiten in hele kleine stappen voorkomen, van simpel naar steeds meer complex. Maar er zijn gevallen bekend van mensen die in één enkele generatie over bijzondere eigenschappen beschikken. Nong Yousui kan bijvoorbeeld in het donker zien terwijl zijn ouders dit niet kunnen, ook niet gematigd. Stig Severinsen kan 17 minuten onder water blijven et cetera.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geval van in donker zien is een fabeltje:
http://www.youtube.com/watch?v=vEbZLriuOR0
Je adem in houden is meer een kwestie van oefenen.
Poet
9 jaar geleden
Ja, dat komt dus voor. De mutant moet natuurlijk in leven kunnen blijven en vruchtbaar zijn. En er moet een partner zijn waarmee deze nakomelingen kan krijgen die vervolgens ook weer in leven blijven. En die zich ook weer kunnen voortplanten. Vaak kunnen mutanten zich voortplanten met individuen van de soort waar ze zelf van afstammen. Als (sommige van) de nakomelingen de nieuwe eigenschap ook hebben dan kan die voortbestaan.
tinus1969
9 jaar geleden
@Vapit, dit is geen evolutie, omdat er nog geen selectie heeft plaatsgevonden, en ook geen verspreiding vd mutatie.

Het beste antwoord

Evolutie kan best snel gaan maar als één individue bepaalde eigenschappen heeft dan is er nog geen sprake van evolutie. Dan moet je een aantal generaties verder kijken en zien dat die eigenschap zich vast genesteld heeft in een stabiele populatie. Doorgaans werkt dat alleen als er een selctiemechanisme is die de betreffende eigenschap een voordeel geeft boven individuen die deze eigenschap niet hebben. Dat kan zijn op sexueel gebied, betere overlevingskansen, beter bestand tegen ziektes etc...

Beter nachtzicht heb je alleen wat aan als je als soort meer overlevingskans hebt als je je activiteiten naar de nacht verplaatst. En hoewel er veel nachbrakers zijn in de wereld geldt dit voor de mensheid als geheel niet. Dus de vermeende eigenschappen van Nong Yousui zullen evolutionair weinig tot niks betekenen.

Het recente voorbeeld toont volgens mij wel aan dat selectie snel kan gaan als de voordelen evident zijn. Tibetanen en Han Chinezen splitsten zich zo'n 3.000 jaar geleden af. In deze periode was de hoogte waarop de Tibetanen leefde voldoende om het Denisova-mens gen bij de Tibetanen dominant te maken terwijl; de Han Chinezen het niet kennen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat is niet mogelijk.

Of Nong Yousui werkelijk ineens over een reeks van genetische mutaties beschikt die hem in staat stellen om 's nachts onnatuurlijk goed te zien - onnatuurlijk voor een mens - is zeer de vraag. Als er 's nachts een video wordt geschoten van katachtigen, dan lichten hun ogen op door de tapetum lucidum, de laag cellen die het licht in de ogen weerkaatsen waardoor er uiteindelijk meer licht op het netvlies belandt. Dat effect is niet te zien op de beelden die van Yousui zijn gemaakt. Wat wel mogelijk is, is dat zijn retina meer staafjes bevat. Daarnaast wordt verondersteld dat hij lijdt aan oculair albinisme wat zijn afwijkende oogkleur verklaart. Maar dit is geen "evolutie in grote stappen".

Het lang onder water blijven, is een combinatie van genen en training. Mogelijk hebben Stig's ouders ook goede longen, maar hebben ze simpelweg nooit getraind. Als jij en ik net zo intensief trainen op onze adem inhouden, en dan van jongs af aan, wie weet hoe lang we dat dan zouden kunnen volhouden?

Alleen zonder het grotere perspectief, en alleen zonder uitvoerig wetenschappelijk onderzoek, kun je op basis van verkeerde conclusies stellen dat evolutie in grote stappen voorkomt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk bij evolutie aan erfelijke eigenschappen. Ze moeten immers op het nageslacht worden overgedragen. Het is maar de vraag of de bijzondere eigenschappen van de genoemde lieden erfelijk zijn.
Het is theoretisch mogelijk, maar dan zou dat bij een persoon/organisme zijn en niet meteen de hele soort.