Wat gebeurt er tijdens een actiepotentiaal?

Wat gebeurd er tijdens een actiepotentiaal?
Ik weet dat een actiepotentiaal een snelle verandering is van de membraanpotentiaal, maar wat gebeurd er eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Om dat uit te leggen moet je eerst weten hoe een cel een negatieve (binnen)potential opbouwt. Daar zijn twee processen bij betrokken.
Ten eerste is er de Na/K pomp, die K naar buiten pompt, en Na naar binnen.
Dat is energetisch geen probleem, omdat beide ionen dezelfde lading hebben.
Daardoor ontstaat er een hoge concentratie Na+ binnen de cel.
Ten tweede zijn er de Na-kanalen die Na+ doorlaten en K+ niet omdat Na+ ionen kleiner zijn. Omdat de concentratie Na+ door de pomp binnen de cel hoog is, lekt er veel Na+ naar buiten. Resultaat: de binnenzijde wordt negatief (ca -90mV).
Tijdens een actiepotentiaal gaan de Na-kanalen verder open, of er gaan andere kanalen open, waardoor er door het concentratieverschil massaal K+ de cel instroomt. Vandaar de resulterende positieve potentiaal binnen de cel.
Reddie