Is de uil werkelijk een intelligente vogel?

De uil staat voor wijsheid maar is de uil ook echt slim? Ze hebben wel een groter hoofd dan andere vogels dus misschien zit er iets in. Daarvan opmakend dat ze dus meer herseninhoud hebben.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
10K

Het beste antwoord

De uil staat inderdaad voor wijsheid, nou is wijsheid niet precies hetzelfde als intelligentie. Het lastige van intelligentie is natuurlijk, hoe meet je dat? Hetzelfde geldt voor wijsheid. Natuurlijk is er de welbekende IQ-test, alhoewel er al jaren kritiek is op de werkelijke waarde van deze test.

Maar weer on-topic. Er zijn verschillende verhalen over waarom de uil voor wijsheid staat. Waarschijnlijk is van alle mythe/verhalen iets waar, bij elkaar opgeteld heeft dit de "symbolische uil" gemaakt tot wat hij is.
Zelfs de "oude Grieken" aanbeden de uil al voor zijn wijsheid. De uil werd door de Grieken gezien als vogel van Pallas Athene, de Godin van de wijsheid, kunst en vrede.
De uil komt onder andere ook voor in de bijbel. Naar alle waarschijnlijkheid komt het ook door de uitzonderlijke kenmerken die de uil bezit. De ogen van de uil zijn zo scherp dat ze goed in het donker kunnen zien. Ook hun gehoor is uitermate sterk. Uilen weten zelfs muizen in een afgesloten pikdonkere kamer vangen. In de volksmond zegt men zelfs: "de uil ziet wat andere niet ziet."
Dit alles maakt de uil een symbool van wijsheid.

De uil heeft ook altijd gestaan voor iets mythisch, en komt in veel mythe uit Afrika, Amerika, Azië en Europa voor. Ook staat de uil voor iets magisch en hekserij. Dit komt waarschijnlijk doordat de uil vaak 's nachts actief is.

Overigens wil niet zeggen dat hoe groter de hersenen hoe intelligenter het dier. Een rat is namelijk een intelligent dier maar je kan je wel voorstellen dat er nooit veel ruimte is voor grote hersenen. Daarbij komt dat uilen bij lange na niet als de "slimste" dieren worden gerekend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
samaiphon
9 jaar geleden
intelligentie is een menselijke eigenschap
mensen zijn intelligent; dieren NIET.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze en nog vele andere voorbeelden tonen aan, dat intelligentie bij dieren veel uitgebreider is, dan altijd aangenomen werd. Als intelligentie wordt door wetenschappers de mogelijkheid problemen op te lossen en verbanden te herkennen. Dieren worden wel degelijk intelligent genoemd. http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/66047-intelligentie-bij-dieren.html

Andere antwoorden (2)

Uilen hebben inderdaad relatief grote hersenen maar geen enkele auteur brengt dit in verband met een hoge intelligentie. De grote kop hangt meer samen met de grote ogen van uilen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De uil zou wijs zijn, maar een uilskuiken juist weer niet. Het idee dat de uil wijs zou zijn, stamt van de oude Grieken. Athene, godin van de wijsheid, had de uil als symbool en trouwe begeleider. Dichters gaven haar de bijnaam glaukopis, godin met de scherpe ogen, een kenmerk dat ze deelde met de uil.

De uil is niet per se intelligent; deze eigenschap heeft een mythische oorsprong en zou ik eerder zoeken in het statige voorkomen en het feit dat de uil 's nachts ziet wat de mens niet kan zien.