Groeien spieren ook zonder spierpijn daarvoor?

Er wordt in de bodybuilding-scène gezegd:" No pain, no gain." Ze geloven dat spieren alleen groeien als reactie op spierpijn omdat je lichaam de training niet gewend is. Maar ik ken mensen, zoals mijn vader, met vrij gespierde armen zonder dat ze veel spierpijn hebben gehad in de jaren van opbouw. Gewoon door ze veel te gebruiken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Ritsuka
9 jaar geleden
Spierpijn is geen teken van goed trainen.
Gewoon regelmatig zwaar trainen en genoeg eten (vooral eiwitten) voor spieropbouw

Het beste antwoord

Spieren passen zich aan bij de normale werkzaamheden die je dagelijks verricht.
Veranderen die werkzaamheden, worden ze zwaarder, of ga je sporten, dan zullen ze zich opnieuw gaan aanpassen en dat geeft telkens enkele dagen spierpijn.
Spierpijn wordt veroorzaakt door giftige afval stoffen van de spieren.
Zijn ze eenmaal weer gewend aan die nieuwe werkzaamheden, dan is de spierpijn weg en zijn de spieren aangepast ( gegroeid).
Heb je een baan waarbij je veel spierkracht moet gebruiken, dan heb je veel spieren zonder dat je spierpijn hebt.
Zou je bij die baan door ander werk, ook andere spieren moeten gaan gebruiken, dan krijg je in het begin opnieuw spierpijn, maar later niet meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wederom een duidelijk en goede uitleg dus voor de verandering een plus ;-)

Andere antwoorden (2)

Bij normaal gebruik van je spieren groeien deze ook en zal je er niks van merken.
Als je snel spiermassa wilt vermeerderen, dan zal je hard moeten trainen (werken), en dat voel je dan wel. Dit is dan ook geforceerde spiergroei.
jc54
9 jaar geleden
Spiercellen groeien niet aan, maar worden groter. Ik heb net zoveel spiercellen als een bodybuilder, maar zijn spiercellen zijn veel groter. Spierpijn komt door 2 dingen: 1) de bovenstaand beschreven afvalstoffen (je spieren zijn niet gewend zoveel afvalstoffen af te voeren en na een tijdje krijg je hier betere doorbloeding voor), 2) je spiercellen 'scheuren' een beetje om daarna groter te kunnen worden. Die scheurtjes kunnen ook spierpijn veroorzaken.