De belangrijkste producent/exporteur van pinda's is Verenigde Staten, Argentinië, De Soedan, Senegal, en Brazilië. Deze vijf landen vertegenwoordigen 71% van de totale werelduitvoer. De laatste jaren, zijn de Verenigde Staten de belangrijke exporteur van pinda's geweest. De belangrijkste pindaimporteurs zijn Europese Unie (De EU), Canada, en Japan. Deze drie gebieden vertegenwoordigen 78% van de invoer van de wereld.

Hoewel India en China zijn de grootste producenten van de wereld van pinda's, geven zij van een klein deel van internationale handel rekenschap omdat het grootste deel van hun productie in eigen land zoals wordt verbruikt arachideolie. De uitvoer van pinda's van India en China is gelijkwaardig aan minder dan 4% van wereldhandel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De pinda groeit in alle tropische gebieden. De belangrijkste exportlanden zijn Zuid Afrika, Argentinië, China, India en de VS. Rauwe pinda worden altijd gebrand. Hetzij gepeld of in dop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De pindaplant is afkomstig uit Zuid Amerika. In de 16e eeuw is deze plant door Spanjaarden verspreid in (sub)tropische gebieden over de hele wereld. Het vermoeden bestaat echter dat de pinda voor de jaartelling al bekend was in Brazilië. De pinda is tegenwoordig afkomstig uit landen/gebieden als de Verenigde Staten, China, Egypte, Israel en Zuid Afrika..