Is het gevoel dat je "iets hebt gedaan" hetzelfde als spierpijn?

Ik heb zondag een wedstrijd geroeid. Een half uur lang op volle kracht trappen, en heerlijk uitgeput over de finish.

Toen ik gisteren naar het station fietste, kon ik goed voelen dat ik "iets gedaan had", dat ik mijn spieren had gebruikt. Het is niet hetzelfde gevoel als spierpijn, maar het lijkt er wel veel op. Ik voelde het alleen tijdens het krachtzetten (heuveltje op, en ik wilde de trein graag halen).

Waar komt dit gevoel vandaan, fysiologisch gezien? Is het hetzelfde als spierpijn, maar dan in lichtere vorm, of heeft het echt een andere oorzaak?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het gevoel dat je iets hebt gedaan, nadat je net hebt gesport is niet hetzelfde als spierpijn. Maar als je het de volgende dag nog voelt is het een lichtere vorm van spierpijn. Het heeft geen andere oorzaak. Spierpijn: Spierpijn is het `beurse` gevoel in een spier dat je in de dagen na een training kunt voelen. Dit wordt veroorzaakt doordat spierweefsel door een training kleine scheurtjes oploopt. Deze scheurtjes veroorzaken pijnprikkels wat als waarschuwing dient om het even rustig aan te doen. Hierdoor kan het lichaam de scheurtjes repareren. Als je het het gevoel hebt dat je iets gedaan hebt, kan je dit het best omschrijven als gewoon een lichtere vorm van spierpijn. Er zijn dan mini scheurtjes ontstaan in het spierweefsel, dit heeft een lichter gevoel dan de 'gewone' scheurtjes bij 'gewone' spierpijn. Je geeft aan dat je eigenlijk flink bewogen hebt, dus waarschijnlijk heb je dit gecontroleerd gedaan. Misschien heb je ook aan een warming-up en cooling-down gedaan, daarmee kan je spierpijn ook verminderen/voorkomen.

Het lijkt me dat die spieren aan het herstellen zijn. Dat ze misschien licht gezwollen zijn en de spieren zich wat hebben teruggetrokken. Spierpijn is een stap verder.

De verzuring in je spieren (melkzuur) beschadigt de spierschede, wat pijn veroorzaakt. Zo te lezen ben je zo fanatiek bezig geweest dat er ook aanhechtingspijn van de pees op de botten en mogelijk zelfs wat geiriteerde gewrichten zijn. Dus een complexe hoeveelheid lichte schade die na reparatie je aanpast op dit soort belastingen (je wordt er dus sterker van in veel opzichten). Het omvormen van je lichaam gaat met wat vermoeidheid en pijn gepaard, vooral bij inspanning. Dat laatste komt omdat de geirriteerde spierschede opgerekt wordt (als een ballon waar meer druk in komt)als je veel kracht zet en dat voel even niet lekker. Pas op! wel BLIJVEN bewegen, iedere spier is in wezen een pomp die bloed doorpompt als je hem beweegt. Daardoor versnelt de genezing aanzienlijk. De afvalstoffen worden immers sneller afgevoerd en de bouwstoffen en zuurstof aangevoerd. Op bed liggen en wachten tot het over is , is niet de eerste keuze. Belast tot zeer lichte pijn geeft een optimaal herstel en een winst in je musclepower. Voor je botten en gewrichten is het ook niet slecht, zo te lezen heb je niets verrekt. Neem wat eiwit en vitaminerijke stoffen, zodat je alles "in huis "haalt om je lijf op te bouwen. Sterkte gewenst.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100