Is het springen over hindernissen slecht voor een paard?

Dit vraag ik me al een tijdje af.

Volgens de meeste bronnen die ik onder ogen ben gekomen kan een paard moeilijk diepte zien, zelfs wanneer de hindernis zich recht voor het paard bevindt.
Ik las ook dat een paard in het wild alleen zou springen als het echt niet anders kan en eerder geneigd is een omweg te zoeken.

Daarbij komt dat het gewicht van een ruiter bij de landing tot meer dan 100 N/cm² kan oplopen. Dat lijkt me ook niet bijster bevorderlijk voor het welzijn van een paard (met name voor de rug).

Aan de andere kant krijg ik bij het zien van paardensport (jumping in dit geval… mijn mening over cross-country kan ik maar beter in het midden laten…) niet het idee dat paarden dit echt vervelend vinden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed omgaan met het paard en samen tot een prestatie komen vereist minstens de twee belangrijkste eigenschappen (is mijn mening hoor en ervaring) nl. geduld, geduld en nog eens geduld en het vermogen om de fout altijd bij jezelf te zoeken en nooooit bij het paard.
Ivana
9 jaar geleden
Bij het neerkomen na de sprong is het gewicht van de ruiter verdeeld over beide stijgbeugels en komt niet rechtstreeks op de rug terecht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@JoanDArc
Lijkt me een prima instelling :) @Ivana
De stijgbeugels zijn aan het zadel bevestigd. De druk komt dus alsnog op het zadel (en dus de rug) terecht.
Uiteraard wordt de druk wel beter verdeeld naar mate het zadeloppervlak groter wordt en deze beter past bij een paard. http://scientifichorsemanship.wordpress.com/author/shlaure/
http://schoolworkhelper.net/motion-and-forces-involved-in-horseback-riding/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rabelais,
http://www.paarden-blaadjes.nl/springen/zithouding-springen.html Een paard met een goede springtechniek zal zijn rug bol maken boven de hindernis. De ruiter vangt niet alles op met de stijgbeugels maar ook met de aanliggende dijbenen en knieën.
Veel trainen onder toezicht van een deskundige Instructeur.
Er zijn ruiters met veel talent, ruiters zonder talent en heel veel ruiters daartussen.

Het beste antwoord

Een paard is er op gebouwd dat wanneer het moet vluchten, het kán springen. De snelste route kan nemen en snel over obstakels kan.
Er zijn paarden die als ze los in de bak staan, gaan rennen en over hindernissen springen ook als ze er makkelijk langs kunnen draven.
Type en ras van het paard en de manier van training bepalen of het paard het leuk vindt. Er spelen diverse factoren die bepalen of het "kan" springen. Springen is in ieder geval een zware belasting, zeker als het ook nog met een ondeskundige ruiter is. Een ruiter die achterblijft bij de sprong in plaats tegelijkertijd met het paard over de hindernis “zweeft”. Dat leert men niet in een paar maanden, hele volksstammen leren het nooit. De ruiter/amazone moet afwegen of het verantwoord is om van een bepaald paard het springen te vragen en tot welke hoogte en breedte van de hindernis het nog verantwoord is om het van de combinatie te vragen.
Heel veel paarden zijn veel te veel bereid om dingen voor hun ruiter te doen die eigenlijk ongezond zijn voor het paard. Voordat het gemiddelde paard weigert consequent te springen, ben je meestal al te ver gegaan.
Juist omdat een paard moeilijk diepte ziet is het zaak een paard recht voor de hindernis te plaatsen en op het juiste moment de hulpen te geven, de juiste zithouding aan te nemen en de juiste teugelvoering.
Ik heb een paard gehad dat zo slecht diepte kon bepalen dat zij zonder dat het aangegeven werd bij wijze van spreken over een luciferhoutje sprong. Zo’n paard moet men niet geschikt proberen te maken voor de springsport.
Er zijn paarden die niets liever doen dan springen, er zijn paarden die alleen stappen leuk vinden.
Niet ieder mens vindt polsstokhoogspringen of turnen leuk of heeft daar een uitgekiend lichaam voor. Dat is net zo bij paarden. Er staan er hier ruim 120 en het ene paard is het andere niet. Ook de trainingen verschillen per paard en het gewicht, soepelheid en gevoeligheid van de ruiter/amazone. Allemaal factoren of een paard met plezier doet wat de ruiter/amazone vraagt.
Paarden bestemd voor de hoge wedstrijdsport beginnen soms al te snuiven van plezier als ze in de piste al die hindernissen zien, paarden in de amateursport schrikken zich soms spontaan een levade bij het zien van een stel cavaletti.
(Crosscountry laat ik totaal buiten beschouwing, maar dat is zeer persoonlijk)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi, evenwichtig en uitgebreid antwoord. +
Ik laat de vraag nog wel even openstaan, met het oog op de fysieke belasting, met name de rug.
Maar dank voor deze heldere uitleg. :)
Bordensteker
9 jaar geleden
Ik heb er helemaal geen verstand van, dus ik kan niet eens beoordelen of het helemaal juist is, maar dit verhaal spreekt me wel aan zo, ook al omdat ik iemand gekend heb die erg aan haar paard gehecht was.
Ook makkelijk om te onthouden wie dit schreef, met die avatar! Applaus!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rabalais, ik heb hier een interessante website van AnimAll over de fysieke belasting van het paard.
http://www.fijnerijkunst.nl/artikelen/verantwoord-paardrijden/ Ik heb zelf al mijn Certificaten bij het NHI gehaald, deze tekst van dierenarts Hanna Doze kan ik echt niet verbeteren. @Bordensteker, dank je wel. Kennen wij elkaar? Zo ja, hopelijk alleen via de paardenwereld ::))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@JoanDArc
Laat ik beginnen te zeggen dat ik het idee heb dat als er al zoiets als de 'ideale ruiter' bestaat. jij er een bent.
De link die je aandraagt is zeker interessant, maar heeft verder geen betrekking op de fysieke belasting van de rug na een sprong (en daar gaat mijn vraag specifiek over). Desalniettemin dank voor het toevoegen van deze bron. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met zoveel informatie en toegevoegde links in de reacties, et cetera kan ik niet anders dan je antwoord als 'beste antwoord' bestempelen (nog afgezien van het feit dat jouw antwoord het enige is) ;)
Nogmaals hartelijk dank voor de uitgebreide beantwoording en 'nazorg'. :)