Op welke manier beïnvloed alcohol het geheugen?

Ik had begrepen dat herinneringen vanuit je kortetermijngeheugen niet worden doorgegeven naar je langetermijngeheugen. Maar op wat voor een manier wordt dat dan door alcohol beïnvloed?

Toegevoegd na 3 uur:
En een black out van de alcohol, komt die dan ook door verminderde vitamine B1?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1K

Het beste antwoord

Alcohol beschadigt met name de hippocampus. Deze is vooral betrokken is bij het opslaan van nieuwe herinneringen.
Het belangrijkste effect van alcohol is dat de vorming van nieuwe zenuwen wordt belemmerd: de deling van neurale stamcellen wordt belemmerd. Verminderde ontwikkeling en plasticiteit van de hersenen leidt tot aantasting van leren en onthouden van nieuwe informatie. Zie ook de link voor Kahn's "De tien geboden voor het brein" , hoofdstuk 7
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedank voor je antwoord. Lijkt me een interessant boek.

Andere antwoorden (1)

De algemene achteruitgang van het geheugen heeft o.a. te maken met een verminderde opname van vitamine B1 door het lichaam.
fremar