Is het gevaarlijk als je met een heet lichaam in ijskoud water springt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
7.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hey, heb jij een heet lichaam?

Het beste antwoord

Voor mensen met een zwak gestel - bijvoorbeeld hartproblemen - kan dit gevaarlijk zijn.
Sauna's en de dompelbaden achteraf zijn dan ook niet voor deze mensen geschikt.

Voor gezonde mensen kan dit helemaal geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Als je gezond bent niet, ze doen in Finland niet anders.
Maar wat heet heet?
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je net een uur flink aan het sporten bent geweest bv.
Ik denk dat het niet goed is.. je lichaamstemperatuur zakt erg snel... dat lijkt me niet gezond. Toen ik 40 graden koorts had ging ik naar buiten om ze af te koelen maar denk dat het niet gezond is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee in een sauna is dat juist het gezonde... Dan worden je warmtesensoren even gereset... Is heel gezond...

Maar niet te lang, dan onderkoel je en dat is niet goed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je er niet te lang in blijft zorgt het voor een goede bloed doorstromming
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat kun je beter niet doen, nee.

Als je het niet gewend bent, en je hart niet optimaal is kan een dergelijke plotselinge afkoeling heel gevaarlijk (zelfs dodelijk) zijn.

Beter is een geleidelijke afkoeling. In de sauna wordt dit ook altijd aangeraden : eerst koud water over je benen en armen en dan pas langzaam in het koude water laten zakken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is goed voor je doorbloeding hoorde ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijdens een saunasessie doen we dat soms wel driemaal.
Niet gevaarlijk.
Maar men waarschuwt wel altijd dat je geen hartproblemen moet hebben als je een saunabezoeker bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je heet bent van het sporten, kun je dit beter niet doen. In de spieren zitten dan nog afvalproducten, en die moeten worden afgevoerd. De plotselinge afkoeling zorgt ervoor dat de spieren die aan het oppervlak van het lichaam liggen, veel minder bloed krijgen. Dat verhindert het snelle afvoeren van de afvalstoffen.

Als je heet bent van een heet bad of een hete douche, dus heet zonder inspanning, kan het geen kwaad - MITS je geen hartproblemen hebt.

Door de snelle afkoeling trekken de bloedvaten in de huid namelijk samen. Dat is normaal gesproken een goede reactie: als het koud is, moet er weinig bloed naar de huid om de kostbare warmte binnen te houden.

Maar als je in ijswater springt, gaat dat samentrekken heel snel. Daardoor stijgt de bloeddruk heel snel. Dat wordt weliswaar wel weer bijgeregeld, maar je hart krijgt een korte, hevige bloeddruktoename te verwerken.

Heb je een zwak hart, dan kan dat net het druppeltje zijn dat tot een hartaanval leidt.

Heb je een normaal gezond hart, dan kan je hart dat best aan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit is ook de reden dat je, als je op het strand hebt liggen bakken en erg heet bent, geleidelijk moet afkoelen als je het toch wel frisse water ingaat. Dus eerst enkels en polsen in het water, dan benen en armen, dan geleidelijk met je romp in het water.

Op die manier trekken de huidbloedvaten zich stukje voor stukje (lichaamsdeel voor lichaamsdeel) samen, waardoor je niet zo'n plotselinge hoge piek in bloeddruk krijgt.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja het is gevraarlijk je kan longonsteking van krijgen...
Ik zou dat nooit doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Welnee! Longontsteking krijg je van een bacterie wanneer je een slechte weerstand hebt. Van een ijsbad krijg je zelfs nog geen verkoudheid, laat staan een longontsteking.