Is er een verschil tussen oncogenese en carcinogenese?

Zo ja: wat is het verschil?
Ik heb één bron gevonden waarin wordt vermeld dat oncogenese alle vormen van kankerontwikkeling beslaat en carcinogenese alleen betrekking heeft op kankers in epitheelweefsel.
In 'Molecular mechanisms of cancer' (universitair studieboek) wordt de term carcinogenese echter voor alle vormen van kanker gebruikt, dus ik twijfel (ook omdat ik maar één bron kan vinden die dit verschil noemt).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
3.1K
SimonV
9 jaar geleden
Taalkundig:
Oncogenese: ontstaan van gezwellen
Carcinogenese: ontstaan van kankergezwellen.

Antwoorden (1)

Het zijn synoniemen, er is dus geen verschil.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Toch gek dat in een handboek wat anders staat: http://books.google.nl/books?id=lEzwDqwCEVwC&pg=PA7&lpg=PA7&dq=oncogenese+carcinogenese&source=bl&ots=2-FP5uXsvq&sig=LN5l5MuX7TtjXMWZBfbIXkp_Wbk&hl=nl&sa=X&ei=eWKDU__aGIb_POrygZgO&ved=0CDMQ6AEwAA#v=onepage&q=oncogenese%20carcinogenese&f=false
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, van dat boek wordt het zeker niet duidelijker ... Sommige mensen maken een onderscheid, maar meestal wordt het volgens mij toch gewoon op een hoop gesmeten. Maar, iemand met meer medische achtergrond mag me corrigeren (graag zelfs).
SimonV
9 jaar geleden
Vanwege deze onduidelijkheden wordt deze vraag ook gesteld, denk ik...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt! :)