Volgens mij wel.
Want organismen hebben bepaalde voeding nodig om te kunnen groeien. ( Groeien is een teken van een levende organisme ).
En ja.. als je aan de zaadjes/bonen water geeft, zullen ze ook uiteindelijk ( tot een plant ) groeien.
Dus ja.. ze kunnen wel gekwalicifeerd worden als levende objecten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij niet, voor mij zijn er te grote verschillen hoor.

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik zeg het verkeerd, het leeft wel, maar anders dan wij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja.

Bonen en zaden leven. Ze kunnen ook sterven, waarna ze niet meer kiemen. Maar zaden zijn 'slapende' levende objecten.

Als ze niet levend zouden zijn, zou je elke keer als je een boon plant een klein wonder laten geschieden, nameljik de creatie van leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ieder zaadje heeft als het zaad goed is, een levende kern in zich, die als de omstandigheden goed zijn , uit kunnen groeien tot een plant, een zaadje is dus eigenlijk een kant en klare plant in een kleine verpakking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker alleen wel op een ander niveau dan de mens of een dier.
Een boon danst niet en zingt niet. Hij ziet niks. Maar hij leeft wel, want hij eet en groeit en hij zal zich voortplanten als ie daar de kans toe krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, deze bestaan ook uit cellen en celkernen waarin alles geregeld word. En deze hebben ook voedingstoffen nodig.
Eventueel voor de fotosynthese
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag kun je beantwoorden als je een definitie hebt van leven. Enkele belangrijke voorwaarden waaraan dit moet voldoen zijn:
- moet zich kunnen reproduceren
- zich kunnen ontwikkelen, c.q. groeien
- maakt gebruik van energie
- er vind (cellulaire) regulatie plaats
- aanpassing en respons op de omgeving

Dit is een algemene definitie waaraan al het leven voldoend, dit zijn dus alle cellen. Bonen en zaden bestaan uit cel(len). Dus volges bovenstaande definitie kun je deze in mijn optiek kwalificeren als levend