Hoe komt het dat ratten vaak doodgaan aan tumoren (kanker) en hersenbloedingen?

Ik heb zelf inmiddels 3,5 jaar ratten. Inmiddels zijn al 3 ratten van me aan kanker of een hersenbloeding (of tia) overleden. Ik ben wel benieuwd naar de oorzaak hiervan.
Ik ben gek op mijn ratten maar vind de manier waarop ze aan hun einde komen minder leuk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Het beste antwoord

Bij mensen zijn de welvaartsziekten:
1 - kanker
2 - hart en vaatziekten

Ratten in het wild overlijden aan:
1 - roofdieren
2 - infectieziekten
3 - honger

Goed verzorgde ratten bij iemand thuis, overlijden aan welvaartsziekten:
1 - kanker
2 - hart en vaatziekten

Kortom je zorgt te goed voor je ratten ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Alle ratten die je in een dierenwinkel kunt kopen stammen af van als proefdier gebruikte ratten..

Toegevoegd na 4 minuten:
In wetenschappelijk onderzoek naar ziektes, met name kanker. Dit is mij verteld door een 'rattenkenner'..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is de reden dat ik geen ratten heb als huisdier en ze ook nooit zal nemen:

De ratjes die je in de dierenwinkel kunt kopen, zijn nakomelingen van laboratoriumratten die werden gebruikt voor onderzoek naar kanker. Het zijn (zo gemaakte) genetische tijdbommen, die na een paar jaar tumoren ontwikkelen. Soms in de huid, soms ook in de hersenen waarna ze een hersenbloeding kunnen krijgen.

Ratten zónder dit gen kunnen gerust 7 à 8 jaar oud worden!

Ik vind het geweldige leuke dieren, maar zolang dierenwinkels doorfokken met beesten waarvan ze weten dat ze zo ellendig aan hun eind komen, zal ik daar nooit aan meewerken door er één te kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap ook niet waarom met deze ratten doorgefokt word.. zal wel weer met geld te maken hebben..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk, de beestjes fokken als, tja, ratten in dit geval. Ieder ratje brengt geld op. En als je je klanten maar wijs kunt maken dat de beestjes 'nou eenmaal' maar kort leven of dat ze toevallig pech hebben, komen ze iedere twee jaar nieuwe ratjes halen. Het is geen fokken meer, maar puur industrie. Je begint als eigenaar van een dierenzaak met een paar ratjes, je blijft ze 'produceren' zolang ze geld opbrengen, en geeft garantie tot de deur. Hetzelfde wordt ook gedaan met andere kleine dieren (mijn hart breekt als ik dan weer zo'n spits en schrielig doorgefokt caviaatje zie) maar bij de ratjes vind ik het wel extra misdadig.
Rieneke1
14 jaar geleden
alweer een uitstekend antwoord suzy, +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oooh wat erg. Dat wist ik niet. Goed om te weten en door te vertellen. Van mij krijg je een x wan t een + mag ik nog niet geven.
De maximale leeftijd van ratten is veel minder dan bij mensen , daarom maken mensen vaker mee dat ratten doodgaan, dan dat ratten meemaken dat mensen doodgaan...

Een rat van 5 jaar is stokoud al... Dus de kans dat die sterft aan het een of ander tijdens zijn gevangenschap bij jou is een grote...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzin, de ratten die als huisdier gehouden worden, zouden véél ouder (vaak twee tot vier keer zo oud!) kunnen worden als ze geen nakomelingen van proefdieren waren. Het is geen toeval dat juist ratten vaak na twee jaar (dan zijn ze jong volwassen!) sterven aan grote tumoren, terwijl dezelfde kwaal zelden de doodsoorzaak is van andere kleine dieren.
Rieneke1
14 jaar geleden
bladibladibla :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie?
Rieneke1
14 jaar geleden
wat denk je moolkeesje?
heb bewondering voor suzy, die geeft altijd waardevolle antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had ik toch gelijk,maar er was idd ee alternatief,hoewel ik al niet dacht,dat je Suzy bedoelde.