kun je vrolijk zijn als je dexafitamine slikt voor ADHD en goede resultaten halen?

Ik heb ADHD en heb al veel medicijnen geprobeerd, haast niks daarvan die hielpen waar voor dat bedoelt was, maar werd ik depressief/geiriteerd.
Nu heb ik Dexafitamine. Ik ben nog steeds depressief, geiriteerd en heb elke dag zin om te gaan huilen zonder een reden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Dexamfetamine zou voor een moodlift moeten zorgen, aangezien het de dopamine afgifte stimuleert. De klachten die je noemt hebben ook niet veel weg van ADHD, maar meer van een depressieve stoornis. Uiteraard kan ik daar niet zeker van zijn, dus ik zou even met je huisarts, psycholoog of psychiater een afspraak maken.

Ik weet niet of het met dit medicijn ook is, maar veel medicijnen (amfetamine) voor ADHD of ADD staat bekend dat ze veel klachten/bijwerkingen veroorzaken zoals depri gevoelens en meer stemmingswisselingen en humeurig. Dit kan voor korte tijd, maar ook voor lange tijd (zolang je de medicijnen gebruikt) zijn. Dus het kan misschien wel zijn, maar zoals ik in het andere antwoord las is dit bij deze medicijnen (volgens dat andere antwoord) niet het geval.

Dexamfetamine is niet aan te raden middel wanneer er een echte depressie bestaat. Het wordt wel gebruikt voor mensen met andere storingen en aandoeningen, zoals bij sommige vormen van psychose. Het werkt bij jou blijkbaar niet en je noemt een depressie. Het kan zijn dat , als je dexamfetamine gebruikt, je door je "voorraad" dopamine heen raakt en dan werkt dexamfetamine juist NIET goed. (het helpt niet dopamine aan te maken!!) Je krijgt dan een rot gevoel (een soort kater) en dat wordt bij verder gebruik van dexamfetamine alleen maar erger. De arts (liefst psychiater) zou je wellicht met ssri's ( effexor etc.) kunnen helpen en bij gediagnosticeerde vormen van ad(h)d is er ook een nieuw soort medicijn welke dopamine regulerend werkt maar je voorraad niet opmaakt. Bij dopamine gerelateerde gedragsproblematiek lijkt dit nieuwe middel het goed te doen. RAADPLEEG DUS JE PSYCHIATER en wacht daar niet te lang mee. Je kunt alvast (en voor evt. verwijzing) met je huisarts de problemen en strategie bespreken om dextramfetamine uit te sluipen of het kan zijn dat je huisarts - de veel van je weet- een andere weg helpt te kiezen. Dexamfetamine is een medicijn met gevaarlijke bijwerkingen, vooral bij onjuiste toepassingen en/of verkeerd inname. Een adhd-er wordt niet "vrolijk" van dexamfetamine, ook niet van methylfenidaat. Het zijn dan ook geen pretpillen maar (zware) medicijnen die onder de opiumwet vallen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100