Waar in de cel bevindt zich het rna?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
6.3K
Amadea
12 jaar geleden
Over wat voor een cel heb je het dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ik-laat-mijn-huiswerk-door-anderen-maken cel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maakt dat uit? dat staat niet bij mij in de opdracht.
maar het gaat over dierlijke/menselijke cellen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je niet dna?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee RNA.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, ga de text lezen. Het moet ergens staan
Amadea
12 jaar geleden
Dat het geen DNA betreft is wel duidelijk, want dat bevindt zich in élke menselijke cel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is waar in de cel, niet in welke cel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea, dat is niet waar! Rode bloedcellen bevatten bijvoorbeeld geen DNA - zuurstof is immers schadelijk voor het DNA..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit ook zuurstof in niet rode bloedcellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kunnen jullie aub nadenken over het antwoord ipv iets anders ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij mogen overal over nadenken, beter gezegd, we mogen overal over nadenken, behalve jouw huiswerk!

Antwoorden (1)

In de hele cel van een bacterie. Die hebben geen

Toegevoegd na 2 minuten:
celkern.

Toegevoegd na 4 minuten:
Verder wordt RNA gebruikt om DNA af te lezen en eiwitten te maken. Dit RNA bevindt zich op ribosomen in het cytoplasma, dus ook bij dierlijke cellen.

Toegevoegd na 5 minuten:
En in een virus kan ook RNA zitten. Maar het is de vraag of je een virus als cel kan zien.

Toegevoegd na 9 minuten:
Als het om dierlijke cellen gaat zou ik antwoorden:

Als Messenger RNA (mRNA) in de celkern en cytoplasma, en als Transfer RNA (tRNA) op het ribosoom in het cytoplasma bij de transcripte en translatie (maken van eiwitten) in de cel.

Toegevoegd na 17 minuten:
Bij bacteriën bevindt het DNA zich in de cel zelf en dus ook het RNA om eiwitten te maken. Het verschil met onderstaande tekening is dan o.a. de kern.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt, ik heb de afbeelding erbij gezet om e.e.a. te verduidelijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is zeker een goede verduidelijking. Ik typte eerst op mijn iphone, maar dat gaat toch niet lekker.