Krijgt een specht zelf geen hoofdpijn van dat gehamer?

Bij mij voor staat een boom waar ik een paar keer een specht tegenaan heb zien hameren met zijn/haar snavel. Toen kwam bij mij de vraag op: krijgt een specht geen hoofdpijn van al dat gehamer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk eerder "snavelpijn"? ;)

Het beste antwoord

De specht heeft een heel ingenieuze schedel, kaak, spieren en snavel, die het sterke rammen op het hout mogelijk maken. Deze vogelsoort heeft zelfs een heel speciale constructie die je ‘schokdempers’ mag noemen, want daarmee kan de vogel de enorme drukschokken opvangen en absorberen die door het snelle en hevige rammen op de boom ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Van de Engelse Wikipedia:

"Many of the foraging, breeding and signaling behaviors of woodpeckers involve drumming and hammering using the bill. In order to prevent brain damage from the rapid and repeated decelerations, woodpeckers have evolved a number of adaptations to protect the brain. These include small brain size, the orientation of the brain within the skull (which maximises the area of contact between the brain and the skull) and the short duration of contact. The millisecond before contact with wood a thickened nictitans membrane closes, protecting the eye from flying debris. The nostrils are also protected; they are often slit-like and have special feathers to cover them."

Toegevoegd na 1 uur:
Dan maar voor degenen die de Engelse taal niet machtig zijn:

"Door de jaren (evolutie) heen heeft de specht een aantal "aanpassingen" ondergaan om de hersenen te beschermen. Deze zijn onder andere kleinere hersenen en de plaats van de hersenen in het hoofd, hiermee wordt het raakvlak van de hersenen en de schedel vergroot (zodat de hersenen niet heen en weer botsen) en de korte duur van het contact. De milliseconde voordat de snavel de boom raakt, schuift er een membraan over de ogen om deze te beschermen van rondvliegende splinters. De neusgaten zijn ook beschermd, deze zijn vaak kleine spleetjes en hebben speciale veertjes om deze te bedekken".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorrie maar mijn engels is niet goed genoeg om dit te begrijpen. -
Volgens mij hebben timmerlieden niet vaker hoofdpijn dan horlogemakers, om maar iets te noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar een timmerman hamert met een hamer en niet met zijn lippen.-
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nog nooit een timmerman een draadnagel met z 'n hoofd in een plank zien jensen!
Een specht kan wel acht tot tien keer per seconde met zijn hoofd tegen een boom aan tikken. Dit doet hij om geluid te maken en zo de vrouwtjes te lokken. Ook maakt de specht zo een nestje en zoekt hij eten.

Toch krijgt de specht geen hoofdpijn van al dat tikken. Dit komt doordat spechten minder hersenvocht hebben dan de mens. Daardoor komen hun hersenen niet snel tegen hun schedel aan. Ook heeft de specht tussen zijn schedel en snavel een speciale botstructuur. Die is erg flexibel en vangt alle klappen op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is idd het juiste antwoord.
Nee, volgens mij krijgt die er juist een kick van... anders deed ie het niet zo fanatiek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een specht heeft een lange dunne en scherpe snavel. Deze snavel is bedoeld om te pikken. Doordat de snavel zo scherp is zal de specht niet last van hoofdpijn krijgen. De scherpte van de snavel zorgt er ook voor dat hij makkelijk in een boom kan pikken.