als je een ei in een nest verwisselt, kip ei in een eenden nest zoiets, gaat dit dan gewoon goed?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Antwoorden (4)

Zolang ze broeds zijn wel. Heb zelf ooit ganzenei door een broedse kip laten uitbroeden, die werd na geboorte helaas doodgepikt door de andere kippen (verbazingwekkend genoeg niet door de 'moeder'kip, die probeerde het ganzenkuikentje te beschermen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, op zich gaat de broedende vogel gewoon door met broeden, denk maar aan de koekoek, die haar ei in andermans nest legt.
Ik heb gelezen over een onderzoek bij meeuwen, waarbij blijkt dat hoe groter het ei, hoe mooier de meeuw het vindt.
Als je dit door zou kunnen trekken naar andere vogels, dan zal een ei dat groter is dan het eigen legsel niet versmaad worden.
Ik vermoed dat kleinere eitjes wellicht niet bijzonder gewaardeerd worden, maar wel gewoon bebroed worden, samen met de eigen eitjes.
Rieneke1
9 jaar geleden
Als de eieren uitkomen kunnen er rare situaties ontstaan. Ik heb ooit in een boek van prof. Lorentz gelezen hoe een kip radeloos langs de rand van een vijver bleef rennen omdat ze die kip eende-eieren hadden laten uitbroeden en die "kuikens" al snel het water opzochten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het hangt er een beetje vanaf, omdat sommige vogels nogal zwaar misbruikt worden door koekoeken en kieskeurig kunnen worden in het type eieren dat ze uitbroeden. Er zijn zelfs verschillende typen koekoeken die voor een vogelsoort de bijpassende eikleur produceren. Bij eenden en ganzen en kippen is daar geen sprake van.