Waarom eten bepaalde vogels alleen zoetstof en anderen zaadjes? Waar heeft dit mee te maken?

Ik strooi vogelzaadjes in mijn tuin en il leg in een bakje ook suiker. Ik merk dat bepaalde soorten alleen de zaadjes eten en andere soorten alleen suiker. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Vogels kan je dingen leren eten. Neem nu een merel, in een volière eten die vaak korrels. In de natuur komt dit niet voor, ze kennen het ook niet. Als je nu in een voederbakje buiten wat van die korrels strooit, en je legt er een appel in twee gesneden in, waar je wat korrels hebt ingedrukt, gaan ze dat binnen korte tijd ook eten. Ze pikken eens een korreltje, nog eens een, en ze zijn vertrokken.
Je kan ze zelfs kattenbrokjes leren eten. Brood wordt door bijna alle vogels gegeten, maar is geen natuurlijk voedsel. Als je nu suikerkorrels bij je zaad strooit gaan ze dat eveneens eten, als het maar calorieën bevat. Strooi er maar eens wat muesli bij, na een tijdje eten ze dat ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ze vinden de suiker gewoon lekkerder, net zoals ze de ene fruitsoort ook lekkerder vinden dan de andere maar ik zou hem maar weghalen als ik jou was, in suiker zit geen voedingswaarde en dat hebben ze wel nodig als er direct eieren gelegd en jongen gevoerd moeten worden
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In suiker zit wel voedingswaarde (veel calorieën), net als in vetbolletjes voor de mezen. Vogels hebben daar geen hinder van, ze worden niet oud genoeg om diabetes te krijgen.
In principe zou je de meesjes ook geen vet mogen geven dan, is ook ongezond voor de mens.