Dit is een vraag waarover niet alleen vissers en dierenvrienden van mening verschillen, maar ook wetenschappers. Het definitieve antwoord, als we het al ooit zullen vinden, kan nog lang op zich laten wachten. Voorlopig zullen we het moeten doen met een speculatie op basis van bestaande kennis.

Belangrijke argumenten die tegen pijnervaring van vissen pleiten zijn de volgende:
De vis reageert op pijn via een reflexmatig mechanisme.
De hersenschors van de vis is slecht ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet men niet.Er zijn argumenten om te beweren dat dit niet zo is: slecht ontwikkelde hersenschors en mechanische reflexen.
Maar vissen hebben wel een thalamusklier die de pijnsensaties rapporteert.
We zijn er nog niet achter hoeveel pijn een vis precies ervaart.
http://www.animalfreedom.org/nietindehaak/pijn.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook vissen voelen pijn

Vissen die aan de hengel belanden, voelen pijn en blijven zich die pijn herinneren. Dat blijkt uit een studie door Noorse en Amerikaanse wetenschappers.

Tijdens het onderzoek werden goudvissen blootgesteld aan een pijnlijke hitte. Ze kregen een miniatuurjasje aan met een klein, flexibel verwarmingselement, zoals dat in de ruimtevaartindustrie wordt gebruikt om elektrische draden droog te houden. Op voorhand gaven ze aan de helft van de vissen de pijnstiller morfine, aan de andere helft niet. Uit de test bleek dat bij 38 °C de vissen die geen pijnstiller hadden gekregen, tekenen vertoonden van angst en verwarring. De vissen hadden dus een schrikwekkende ervaring meegemaakt en konden zich dat herinneren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vissen die aan de haak worden geslagen, voelen pijn en blijven zich die pijn herinneren. Dat blijkt nogmaals uit een studie door Noorse en Amerikaanse wetenschappers.

Tijdens het onderzoek werden goudvissen blootgesteld aan een pijnlijke hitte. Op voorhand gaven de onderzoekers aan de helft van de vissen de pijnstiller morfine, aan de andere helft niet. Uit de test bleek dat bij 38 °C de vissen die geen pijnstiller hadden gekregen, tekenen vertoonden van angst en verwarring. De vissen hadden een pijnlijke ervaring meegemaakt en uit het onderzoek bleek dat zij zich dat konden herinneren.

De onderzoekers hopen dat ze met dit onderzoek vissers doen nadenken over hun vistechnieken. Volgens onder andere Andrew Tyler, directeur van Animal Aid (na PETA de grootste Britse dierenrechtorganisatie) is vissen een barbaarse sport. Hij zegt dat de vissport gruwelijk is en dat het verboden zou moeten worden.

De bevindingen van het onderzoek werden gepubliceerd in het blad Applied Animal Behaviour Science.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De belangrijkste reden waarom er vaak wordt aangenomen dat vissen geen pijn ervaren is het simpele gegeven dat ze niet schreeuwen. Zonder verdere onderbouwing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vissen voelen wel pijn. Thuis heb ik een aquarium en als er eentje ziek is, gaat die in een hoekje liggen happen. Als je geen pijn voelt, zouden ze gewoon doorzwemmen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat ze niet au roepen