In hoeverre komt een bevruchting van een aap door een mens tot stand?

Ik weet dat het niet tot een volwaardige vrucht zal uitgroeien. Maar op welk moment hapert de samensmelting pas definitief? Komt een zaadcel bijv uberhaupt door de eicel heen? Zo ja, in hoeverre zullen de chromosomen met elkaar samengaan? Misschien helemaal en pas na verdere celdeling een 'miskraam' krijgen?

erotisi
10 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Het beste antwoord

Wanneer een zaadcel op weg is naar de eicel, dan komt deze duizenden andere cellen tegen, die moeten allemaal genegeerd worden, want er is maar één doel: de eicel.
Daarom beschikt de zaadcel over een slimme tactiek: de receptoren waarmee hij cellen moet opmerken, worden pas actief als hij in de buurt van de eicel komt.
En daar zit het probleem: de receptoren komen namelijk alleen in actie als een proteïne – HSP2A – ze daartoe aanzet. Zonder dat proteïne komen de receptoren niet in actie en herkent de zaadcel de eicel simpelweg niet. En dan kan het sperma nog zo gezond zijn: het komt nooit tot een bevruchting.
De apin die niet over deze proteïne beschikt kan dus onmogelijk bevrucht worden door een man, zijn zaadcellen zullen hun doel gewoon niet vinden en lopen verloren.
Er zal geen samensmelting zijn, geen zaadcel die door de eicel geraakt, geen vruchtvorming, geen miskraam, niets...
Z512099