Is het onmogelijk voor tuinslakken om zonder huisje te leven?

Er ligt bij mij een slak in de tuin waarvan zijn huisje kapot is. Wil hem als huisdier houden, omdat ik weet dat hij het buiten niet overleeft zonder huisje.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
4.9K

Antwoorden (2)

De meeste soorten slakken hebben net als alle weekdieren een uitwendig skelet dat bestaat uit een steeds groter wordende spiraalsgewijs opgewonden buis die dicht is aan de kleine kant en open is aan de grote kant. Dit 'slakkenhuis' bestaat meestal uit verschillende windingen en is opgebouwd uit kalk (calciumcarbonaat) en hoornachtige stoffen die verwant zijn aan chitine.

Deze slak is dan ook opgegeven bij beschadiging van het skelet.
Waarschijnlijk is ie door een vogel gepakt en had dan als een hapje gediend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kleine beschadigingen kunnen slakken nog wel repareren. Dat doen ze met behulp van een kalkachtige stof die ze zelf aanmaken.
Maar als het huisje echt helemaal kapot is zal de slak dat niet overleven en zal hij helaas uitdrogen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Het slakkenhuis beschermt dus niet alleen tegen de roofdieren waar jij de slak nu voor probeert te behoeden, maar ook tegen uitdroging.