Zoogdieren, wat zijn de overeenkomsten en verschillen in de bouw met andere dier groepen (bijvoorbeeld vissen of reptielen)?

Wat zijn de overeenkomsten en verschillen in de bouw zoogdieren en andere dier groepen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
4.9K

Het beste antwoord

Die groepen zijn eigenlijk niet echt meer gangbaar, behalve de zoogdieren. Vissen zijn een zogenaamde parafyletische groep, de zoogdieren lijken meer op een coelacant dan de coelacant op een snoek lijkt. Vissen zijn in het water levende dieren die geen viervoeters (tetrapoda) zijn. Een groep van de kwastvinnige vissen wordt als vooroudergroep van de amfibieen en alle latere viervoeters gezien, dus strikt genomen zijn wij mensen een soort viervoetige kwastvinnige vissen.
Het belangrijkste bij zoogdieren is het amnion, dat ook bij reptielen voorkomt, maar nog niet bij amfibieen. Dat maakt het mogelijk om in een ei op te groeien, beschermd tegen uitdroging door een schaal. Enkele zoogdieren leggen nog steeds eieren, de andere zoogdieren hebben een placenta, maar die van de buideldieren is erg klein, zodat de groep buideldieren niet tot de placentales wordt gerekend.
Zoogdieren zijn Synapsiden, archosauriers, vogels en andere dinosauriers en reptielen zijn diapsiden, met uitzondering van de schildpadden. De gemeenschappelijke voorouder van al deze groepen leefde al tijdens het Carboon, ongeveer 350 000 000 jaar geleden, al heel lang voordat de meeste dinosauriers en zeereptielen uitstierven (70 miljoen jaar geleden.