Raar langwerpig wormachtig ding aan de achterkant van een bij wat is dit?

Ik zat vandaag even een bij te bestuderen, die zich (volgens mij) aan het 'wassen' was. Op een gegeven moment was de bij bezig aan z'n achterste en trok die als het ware er 'iets' uit. o.0

Het leek op een soort van wormachtig ding dat gewoon bewoog... Vervolgens duwde de bij het gewoon weer terug.

Ik vond het raar en ook wel smerig, maar toch ben ik benieuwd wat dit kan zijn.

Dit is toch niet z'n angel?

Weet iemand wat dit wel is?

Toegevoegd na 13 minuten:
Het wormachtig gedeelte dat uitstak was ongeveer 8 mm.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Gezien de anatomie van een bij lijkt het mij dat het toch de angel moet zijn geweest.

Toegevoegd na 14 minuten:
Misschien heb je dan een dar gezien. Dat is een mannelijke bij die alleen in de zomermaanden in een bijenvolk aanwezig is. Hij heeft géén angel, maar een paar testikels die gelegen zijn aan beide zijden in het achterlijf. De geslachtsorganen zijn verbonden met de muskusklieren die uitmonden in een lange, dunne buis die naar de penis leidt. Zij moeten er voor zorgen dat de jonge koningin bevrucht wordt. Bij de paring verliezen de darren hun geslachtsorganen, waardoor ze kort erna sterven.
Amadea
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Dan was hij zich dus aan het voorbereiden op dé daad van zijn leven...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Effe iets opmerken over deze anatomietekening hierboven:Gelieve deze tekening eens goed uit te vergroten,en gelieve uw aandacht eens te richten naar dat punt tussen de "Endeldarm,angel en gifblaasje"
Zie je daar de angel?die angel zit net voor een soort buisje,en naast dit buisje zit nog een soort buisje?
Bij deze twee buisjes die naast elkaar zitten,die op de tekening geel zijn,er staat géén vermelding bij over wat deze twee buisjes zijn,kan dat?
Raad eens wat voor buisje dit buisje net voor de uitgestoken angel is,en raad eens waar de angel in verdwijnt als de angel weer ingetrokken word?
Zou dit het bewuste angelbuisje kunnen zijn?
Ik dacht het wel.
En nog eens,op tekening staat het niet vermeld,kan dat?

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat dit inderdaad zijn angel is geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook een bolletje / drolletje bloemennectar zijn geweest. Bijen "hangen" dat aan hun achterpoten tot ze terug zijn op het nest. Misschien wou de bij het even goed hangen ofzo.

en anders was het misschien bijenwas? Of poep?