is de hoeveelheid zuurstof die een plant levert per saldo ongeveer nul?

Een plant gebruikt snachts zuurstof en levertt overdag. Wat is gemiddeld het rendement van een hele dag?

Toegevoegd na 1 dag:
Misschien is het i.c. ook wel van belang te weten of en waar een plant eigenlijk zuurstof voor gebruikt en is dat alleen als het donker is?

erotisi
10 jaar geleden
in: Biologie
2.2K
Cryofiel
10 jaar geleden
Naar aanleiding van je toevoeging: Een plant gebruikt zuurstof voor verbranding, en die verbranding is nodig om energie te krijgen. De verbranding en de bijbehorende stofwisselingsprocessen lopen dag en nacht.. Dus overdag wordt veel zuurstof geproduceerd en een beetje verbruikt. 's-Nachts wordt een beetje zuurstof verbruikt. Netto over een heel etmaal wordt er zuurstof geproduceerd.

Het beste antwoord

Om jouw vraag te beantwoorden, moeten we kijken WAAROM een plant overdag zuurstof levert.

Een plant levert zuurstof omdat dat voor hem een afvalproduct is. De plant loost dat afval op de eenvoudigste manier: gewoon zomaar in de atmosfeer.

Waar komt dat afval dan vandaan? De zuurstof is de rest die overblijft bij het groeien. Een plant bestaat grotendeels uit koolwaterstoffen. Dat zijn verbindingen met vooral veel atomen C (koolstof) en H (waterstof). Om te groeien moet de plant dus ergens C en H vandaan halen.

De C haalt de plant uit kooldioxide (CO2). De H komt uit water (H2O). De plant neemt kooldioxide op uit de lucht, en water uit de bodem. Hij breekt de moleculen CO2 en H2O kapot. De atomen C en H gebruikt hij om nieuwe koolwaterstoffen te maken. De atomen O zijn over. Die worden per twee samengevoegd tot O2 (zuurstof), en dat zuurstof wordt geloosd.

(Het bovenstaande is natuurlijk een vereenvoudiging, maar het is wel precies de essentie die voor jouw vraag van belang is.)

De plant produceert dus een bepaalde hoeveelheid zuurstof voor iedere gram die hij groeit.

Zolang jouw plant leeft en groter wordt, zal hij dus netto zuurstof moeten produceren; zou hij dat niet doen, dan zou hij niet kunnen groeien. Netto over dag+nacht, of over een jaar, produceert hij dus meer zuurstof dan hij opneemt.

MAAR ...

Gemiddeld over de HELE levensduur van de plant, groeit hij niet. De plant zal namelijk ooit sterven. Waarschijnlijk komt hij dan op de composthoop terecht, of iets vergelijkbaars. Daar vergaat de plant. "Vergaan" betekent dat allerlei schimmels en bacteriën de koolwaterstoffen van de plant als voedsel gebruiken. Ze doen dat om er energie uit te halen waarvan zij kunnen leven.

Die energie verkrijgen ze door de koolwaterstoffen te verbranden. Daarbij koppelen ze zuurstof uit de atmosfeer aan de koolwaterstoffen. Als afvalproducten ontstaan hierbij kooldioxide (CO2) en water (H2O).

Bij het vergaan van jouw plant wordt door die schimmels en bacteriën precies evenveel zuurstof verbruikt als de plant gedurende zijn hele leven heeft geproduceerd. Datzelfde geldt overigens als de plant niet vergaat, maar door een geit wordt opgegeten, of als het een slaplant is die door jou wordt opgegeten.

Bekijk je dus wat er gebeurt tijdens de hele levensDUUR van de plant, dan wordt er netto zuurstof geproduceerd.

Bekijk je echter wat er gebeurt tijdens de hele levensCYCLUS van de plant, dan wordt er netto geen zuurstof geproduceerd.

Cryofiel
10 jaar geleden
erotisi
10 jaar geleden
bedankt voor je uitgebreide antwoord. Maar wat zou het netto rendement zuurstof zijn van een gemiddelde plant per dag?

Andere antwoorden (2)

Net als wisselspanning gaat de rendement niet om de statische situatie, maar wat de plant overdag produceert. De dieren verbruiken overdag meer zuurstof dan 's nachts.
De planten gebruiken de zonlicht om zuurstof te produceren en halen deze energie 's nachts weer uit de lucht. Hierdoor groeien de planten en hierdoor zijn ze zeer nuttig. En kan de boer rendement uit planten halen.

Een plant zuivert de lucht en is daardoor nuttig en heeft rendement.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Planten produceren net ongeveer zoveel zuurstof als dat ze aan massa organisch materiaal toenemen. In de natuurlijke situatie wordt altijd netto wel wat zuurstof geproduceerd doordat er steeds wat organisch materiaal bijna permanent wordt vastgelegd in oceanen door sedimentatie van algen (door subductie van de ocanische platen kan het organisch materiaal na honderden miljoenen jaren via vulkanen weer terugkomen als CO2. Op het land kan door veenvorming en ophoping van steeds dikkere lagen organisch materiaal fossiele brandstof ontstaan. Aardolie is ook plantaardig van oorsprong en werd door sedimentatie van algen gevormd in ondiepe tropische zeeen.