Is het bekend of er in Nederland kleine zwarte schorpioenen leven?

Ik kwam zoiets tegen op een weggetje in een bos nabij Apeldoorn. Andere mensen zagen hem ook en bevestigde dat het een schorpioen was. Op Wikipedia zag ik een afbeelding die precies op dit beest lijkt.(Italiaanse schorpioen). Jammergenoeg heb ik geen foto gemaakt.
Staart omhoog, plat lijf met rechthoekjes overdwars op de rug(pantserachtig), hij liep zelfs naar mij toe met de staart in de aanval. Toen er meer mensen kwamen kijken ging hij het gras in.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
13.6K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk heb je een stinkende kortschildkever gezien.
Die lijkt wel wat op een zwart schorpioentje. Hij schijnt wel behoorlijk te kunnen bijten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een schattige beestjes zijn dat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou zo maar es kunnen Haivon. Hij was alleen wat smaller bij de staart dan op de plaatjes. Maar waarschijnlijk zijn er verschillende soorten.

Andere antwoorden (2)

Nee in nederland komt het niet voor. Het is te koud in Nederland.

Als ze hem weer zien moet je de dieren bescherming bellen. Hij kan ontsnap zijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in de kademuren bij de energie centrale komen er wel voor