Waarom "schreeuwen" roofvogels als ze in de lucht cirkelen?

dan verraden ze zichzelf toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
8.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze CapsLock vergeten zijn uit te zetten.

Antwoorden (7)

In eerste instantie dacht ik: Slimme vraag, domme vogels. Maar misschien is het wel contact-roep naar soortgenoten?
Ik ben nieuwsgierig naar een deskundig antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien een signaal naar andere roofvogels, om te laten weten dat zij niet ongevaarlijk zijn en dus niet aangevallen moeten worden. Zoals een leeuw brult zeg maar.
.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het niet helemaal zeker...

Maar kan me zo voorstellen als ze in de lucht cirkelen en dan schreeuwen. Dat dan de beoogde prooien schrikken en op de vlucht slaan. Niet wetend waar ze naartoe willen vluchten. Op die manier kan de roofvogel zih gemakkelijker oriënteren...

Althans. Dit zou ik doen als ik een roofvogel was met het denkvermogen van een GV'er...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk, net als Wilma, dat het een soort contact-roep is voor soortgenoten, om ermee te zeggen: 'Jongens, ik heb eten gevonden! We gaan zo een feestje bouwen!'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nee, het zijn geen feestvogels :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeker niet als je weet dat het gemiddelde maaltje van een roofvogels als een buizerd niet groter is dan een tor of een kever.
Roofvogels zijn geen sociale wezens. De geluiden zijn alleen bedoeld als territorium-afbakening.
En, in de paartijd als lokroep.
AWM
14 jaar geleden
Het is een "uit de tent lokroep", letterlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Roofvogels die hoog in de lucht cirkelen, verraden zich sowieso al - namelijk door hoog in de lucht te cirkelen. Daardoor kan elke prooi hen heel goed zien, zelfs beter dan zij de prooi kunnen zien.

Vergelijk het met verhalen van overlevenden in de jungle. Zij hoorden het zoekvliegtuig, ze zagen het heel duidelijk overkomen. Maar het zoekvliegtuig zag hen niet, omdat ze zich ergens in een groot, warrig, "boerenkoolveld" bevonden.

Met de prooi heeft het geschreeuw dus niets te maken.

Blijft over: afbakening van het territorium.