Welke voedingsbodems kan met gebruiken voor het laten groeien van blauwalgen?

Blauwalgen behoren tot de cyanobacterie

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Antwoorden (2)

Elke Nederlande doorsnee vijver voldoet prima... Dus daar hoef je niets voor te doen, een beetje hogere temperatuur is al genoeg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou een algemene voedingsbodem kunnen maken met agar-agar:
Gebruik de volgende hoeveelheid voor 1 liter voedingsbodem: 5 gram glucose, leidingwater (1 liter), 12 gram agar en 2,5 gram marmite.

Verwarm het water in een pan en los de ingrediënten een voor een op onder goed roeren. Als alles is opgelost, breng dan de oplossing aan de kook. Gedurende een halfuur de vloeistof in gesloten pan laten koken. Daarna gesloten af laten koelen totdat de pan handwarm is.
- Werk in de buurt van een vlam (bijvoorbeeld van een gasfornuis). Dit om de schaaltjes zonder besmetting van bacteriën uit de lucht te kunnen gieten. Daarna zo snel mogelijk de voedingsbodem in de schaaltjes tot de rand volschenken. Sluit de schaaltjes onmiddellijk. Laat de voedingsbodems verder afkoelen totdat de voedingsbodem vast is geworden.
------------------------------

Veelgebruikte andere voedingsbodems zijn:

- endo-agar (lichtroze, alleen voor gram positieve bacteriën)
- Nutriëntagar (kweek van aselectieve bacteriesoorten)

Verder zijn er selectieve voedingsbodems te koop, maar ik raad je aan om een bericht te sturen naar de fabrikanten of er iets is voor blauwalgen.

Merck: http://netherlands.merck.de/nl/index.html

Oxid: http://www.oxoid.com/uk/blue/index.asp

LabM: http://www.labm.com/