wat zijn cardiovasculaire aandoeningen ?

liever in niet te moeilijke taal

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
10.4K

Het beste antwoord

Cardio staat voor Hart (Grieks)
Vasculair staat voor bloedvaten

Cardiovasculaire aandoeningen zijn alle problemen die je kunt krijgen aan je hart of je bloedvaten en worden ook wel hart en vaatziekten genoemd.
- Hartritmestoornissen
- Een lekkende hartklep
- Vernauwing van de bloedvaten (vet of kalk)
- een beroerte (Komt door problemen met de aders in je hersenen)
- Een Tia (is een kort bloedtekort in de hersenen, een soort lichte vorm van een beroerte)

Hieronder een link met een iets moeilijkere omschrijving, maar toch nog redelijk eenvoudig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je antwoord ! het is me heelemaal duidelijk :)

Andere antwoorden (4)

Het is een aandoening aan het hart of aan de bloedvaten.
Het is dus nogal uitgebreid, er zijn veel verschillende soorten aandoening dus die zijn hier niet allemaal uit te leggen.
Misschien heb je wat aan de site die ik als bron heb neergezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cardio : hart
Vasculair: bloedvaten

Hart en bloedvaten.

Aandoeningen: Vernauwde vaten. Hartfalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aandoening aan de kransslagader.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cardiovasculaire aandoeningen zijn eigenlijk alle aandoeningen die te maken hebben met hart en vaten. Dus naast hartfalen, hartinfarct/aanval, ook hoge bloeddruk, verhoogd cholesterol, verkalking van de aderen, vorming van stolsels, etc etc. Het is een alomvattend begrip.
Artsen spreken vaak over cardiovasculair risicomanagement: dit houdt dus in dat er aandacht wordt besteed aan de diverse factoren die de aandoeningen kunnen veroorzaken: stoppen met roken, lichaamsbeweging, cholesterol verlagen, bloeddruk verlagen...