Je ziet heel vaak vogels in een grote groep bij elkaar vliegen. Maar wie volgen ze dan, een leider of elkaar of..?

en dan bedoel ik niet wanneer ze in een (v-)formatie vliegen want dan vliegt er meestal eentje vooraan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

deze vogels vliegen als groep, zonder leider.
ieder vogel reageert op de vliegbewegingen van de vogels die direct voor en naast hem vliegen, en past z'n eigen vlieggedrag hierop aan.
zo kan het dat je bijvoorbeeld een enorme zwerm spreeuwen alle kanten op ziet vliegen, zonder dat er een leider is, en zonder dat de vogels tegen elkaar aan botsen.
Rieneke1
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ze volgen elkaar, en wisselen af ook tijdens een v-formatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vogels vliegen in een V formatie zodat ze elkaar kunnen afwisselen en ze langer door kunnen vliegen. Daarom wisselen de leiders ook van elkaar. Als er één leider was was die uitgeput en zouden de vogels moeten stoppen met vliegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze volgen nog een leider noch elkaar.

Ze vliegen elk zelfstandig, gebruik makend van het elektromagnetisch veld rond de aarde.

In een V-vorm gebruiken ze elkaar om (net als wielrenners) minder op de wind te vliegen en daardoor minder snel uitgeput raken, tijdens het vliegen wisselen ze ook vaak van positie zodat er telkens een nieuwe "kopman" is.