Zijn krekels midden in het centrum van een (normale) stad normaal?

Al een aantal avonden valt het me op als ik van mijn stamkroeg naar huis loop dat ik dan het geluid van krekels hoor. Er is niet echt (veel) groen en de omgeving bestaat uit flats. De dichtsbijzijnde tuin is zeker 100 meter verderop. Er is overdag vrij veel verkeer. Er zijn vrij veel cafees. En toch hoor ik al een dag of 5 het geluid van krekels, vanaf een uur of 8...

En hoewel ik de eerste keer dacht dat het een vreemd/raar bijgeluid was van een stationair draaiende BMW 5 serie. Hoor ik het nu een dag of 5 later nog steeds...

Zit er gewoon iemand in de flat die helemaal verzot is op het geluid van krekels dat dit overduidelijk op straat te horen is? Is dit een uniek iets? Of komt dit meer voor in binnensteden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
6.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik me ook zo vaak afgevraagd , ze zitten op onverwachte plekken zoals goten etc

Het beste antwoord

Het is nu tijd voor de sabelsprinkhaan.
Deze gifgroene sprinkhaan kan vliegen en daarom overal komen waar groen is, dus ook midden in de stad.
Het geluid is snerpend schel en het klinkt vaak door alles heen.
Het is een erg hoog geluid waardoor het moeilijk is te bepalen waar het vandaan komt.
Oudere mensen kunnen meestal dit hoge geluid niet meer horen..
Bijna altijd hoor je ze in de avond en vooral tegen donker.
Het zijn zeer grote sprinkhanen, tot wel een vinger lengte.
De vrouwtjes hebben een lange legbuis die er uit ziet als een sabel, vandaar de naam sabelspinkhaan.
Het is niet zo bijzonder in de stad, bijna alle plantsoenen zitten ze.
Zien doe je ze vrijwel niet ,hun schutkleur is uitzonderlijk goed, zelfs al sta je vlak voor ze , dan zie je ze nog niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar er zijn alleen muren, en een weg. Geen plantsoen...

Andere antwoorden (3)

Welke stad? In Amsterdam zitten ze, hoor!
Hier een alleraardigst artikeltje:

"Nogal verborgen komen er ook sprinkhanen en krekels in de stad voor. In onbeheerde en slecht onderhouden bermen en langs spoordijken komt de Bruine Sprinkhaan voor (de soort is op zes plaatsen in het centrum vastgesteld). Meer een binnenhuissoort is de Huiskrekel, die op zomeravonden soms ook buiten gehoord kan worden. Stiller is de Boomsprinkhaan, een nachtdier dat overdag hoog in boomkronen leeft en daar vrijwel onzichtbaar is. In Artis is de Struiksprinkhaan vastgesteld. Een Grote Groene Sabelsprinkhaan werd in augustus 1991 gehoord op het Weesperplein."
AWM
14 jaar geleden
Ik moet gelijk aan een liedje denken!!"Weet je wat ik zie als ik gedronken heb"? Allemaal beestjes! Dit was in 1967 een plaatje van Ron Schutte wat behoorlijk lang in de top 40 heeft gestaan. MAAR dat is geen antwoord op de vraag hoor ik sommige al denken het is ook een grapje Moet toch kunnen? Ik zou haast zeggen wees blij dat je krekels hoort dat betekend in ieder geval dat het goed weer is! Bij slecht weer houden ze zich stil, en zoals je al gelezen hebt worden er steeds meer van dit soort insecten waargenomen in Nederland. Dit heeft o.a. te maken met de oplopende temperaturen dus de opwarming in zijn totaliteit, maar ook omdat mensen vaker en verder op reis gaan en dan kunnen beestjes meegenomen worden in de bagage, auto en dergelijke.
Pieter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de tropen zitten ze overal, ook in de grootste stinksteden hoor je ze nog.
Ik kan me niet voorstellen dat dat in Nederland op dit moment ook het geval zou kunnen zijn.
Dit is niet echt een normaal beeld in Nederland.