Glucose wordt in de beta cellen van de eilandjes van Langerhans via passieve gefaciliteerde diffusie met een GLUT2 transport eiwit opgenomen in de cel en zorgt er vervolgens voor dat de met insuline gevulde blaasjes in die cel hun inhoud in het bloed vrijgeven. Het is dus niet een op orgaanniveau geregeld mechanisme, maar meer een mechanisme op celniveau. Het grootste gedeelte van de alvleesklier houdt zich gewoon bezig met de productie van spijsverteringsenzymen, alleen wat celgroepjes zijn dus verantwoordelijk voor de insulineproductie en regulatie. Is er wat meer glucose dan gewenst dan dringt er dus meer glucose binnen en wordt er meer insuline vrijgegeven. Insuline helpt de cellen met verwerking van glucose via diverse mechanismen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De Alvleesklier, die 'meet' de hoeveelheid glucose in je bloed en scheid zo insuline af.