Wanneer de bij uitsterft, wat betekent dat voor ons?

In Nederland gaat het erg slecht met de bij. Ze sterven bij bosjes. Wat zou dat biologisch voor ons kunnen betekenen wanneer de bij is uitgestorven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2K

Het beste antwoord

Uitsterven honingbij dreigt DEN HAAG - Van uitsterven is nog geen sprake maar de honingbij gaat in Nederland net als in de rest van de wereld hard achteruit. De wilde honingbij is hier eigenlijk al uitgestorven, terwijl de dichtheid aan bijenvolken bij imkers dicht bij de ondergrens van het voortbestaan zit. Het bestuiven van planten dreigt onvoldoende te worden, zowel in de landbouw als in de natuur.

Dat is de strekking van een rapport, dat onderzoekers van de Wageningen Universiteit woensdag hebben aangeboden aan minister Gerda Verburg (LNV). Ook de Nederlandse Bijenhoudersvereniging (NBV) kwam woensdag met een rapport. Volgens de imkers is een 'deltaplan' nodig om de bij te behouden.

Reden voor alle ongerustheid is de massale sterfte van bijenvolken, waarbij gesproken wordt over wintersterfte en verdwijnziekte. Deze massale sterfte lijkt steeds vaker voor te komen.

De achteruitgang van de natuur, de toenemende bevolking en het gebruik van landbouwgif spelen de bij en andere bestuivers parten. De afnemende vitaliteit van de bijen heeft daarnaast andere oorzaken. Zo is de bijenhouderij in ons land in handen van een sterk vergrijzende groep hobbyisten die er niet zijn brood mee kan verdienen.

Die bijenhouderij wordt al lang geplaagd door de parasiet varraomijt en daar is een tweede gevaarlijke ongevraagde gast bijgekomen; de Nosema ceranae. Volgens de wetenschappers is er een groot gebrek aan onderzoek, dat nodig is om oplossingen te vinden.

Gevreesd wordt voor onherstelbare vermindering van soorten van planten en dieren in de natuur. Ook land- en tuinbouw, inclusief de glastuinbouw, gaan de nadelige gevolgen ondervinden. Minder groenten en fruit gaat ook onze economie bedreigen.

De honingbij is onze belangrijkste bestuiver en die rol kan niet worden overgenomen door andere bestuivers, zoals de hommel. De achteruitgang van de honingbij kan directe gevolgen hebben voor de teelt van hommels, omdat die afhankelijk zijn van van stuifmeel dat door bijen verzameld wordt.

De wetenschappers pleiten niet alleen voor meer onderzoek, maar ook voor professionalisering van de bijenhouderij. Ook zou de tuinbouwsector zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en zorgen voor het veilig stellen van de bestuiving in de toekomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel voor je duidelijke antwoord. +10

Andere antwoorden (6)

Ik weet niet meer waar, maar ik heb ergens gelezen dat de bij alleen "uitsterft" bij genetisch gemanipuleerde planten. Of ze daadwerkelijk sterfen of verhuizen waren ze nog niet helemaal achter.

Mocht de bij inderdaad uitsterven dan zullen veel plantensoorten uitsterven met alle gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Einstein zei ooit : "Wanneer de laatste bij sterft, heeft de mens nog vier jaar te leven."
Bijen - in alle soorten en maten - vormen een zo belangrijke schakel in de voedselketen, met name door de enorme hoeveelheid gewassen die ze bevruchten, dat voordat die niche door andere of nieuwe soorten zijn ingenomen, de impact al zo enorm zou kunnen zijn dat onze voedselproductie in gevaar zal komen.
Zo zwart-wit als Einstein het schrijft zal het niet zijn in de praktijk, maar het uitsterven van een dermate algemeen voorkomend dier helemaal het loodje zou leggen, ziet het er voor alle leven op aarde effetjes heel somber uit.
De aarde herstelt wel weer natuurlijk, dat heeft ze al vaker gedaan, maar daarna is ze niet meer dezelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijen zorgen voor een groot deel voor de bevruchting van planten. Waardoor wij daar weer vruchten van kunnen plukken. Wanneer de bij uitsterft zou men dit met de hand moeten gaan doen o.i.d. Het zal in ieder geval een groot effect hebben op onze voedselproductie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen bijen honing meer..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En geen fruit meer. Dus geen ketchup, pasta saus, vruchtensappen, etc. etc. etc.
Als de bijen verdwijnen zitten we echt goed in de problemen we zouden zelfs massale voedseltekorten tegemoet kunnen zien. Als bijen niet meer voor de verspreiding van pollen zorgen, kan dat zorgen dat oogsten massaal mislukken. De straling die door mobiele telefoons en andere electronische gadgets wordt verspreid zou verantwoordelijk voor een van de meest bizarre mysteries in de natuur: bijenkolonieën die abrupt verdwijnen. Het fenomeen begon in de VS en heeft nu Europa bereikt. De theorie is dat de straling van mobiele telefoons interferentie veroorzaakt met het ‘navigatiesysteem’ van de bijen, waardoor ze hun bijenkorf niet meer kunnen terugvinden. Het gevolg is Colony Collapse Disorder (CCD): de bijen laten de bijenkorf achter en laten alleen de koningin, eieren en onvolgroeide werkbijen achter. Van de verdwenen bijen is geen spoor meer te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn heel veel anderen insecten , dan bijen, die de bloemen kunnen bevruchten.
Sterker nog, bij de meeste bloemen zie ik helemaal geen bijen!!!
Bijna altijd zijn het zweefvliegen die op bijen lijken.
Er zijn ook zweefvliegen die op hommels lijken , ja zelfs op wespen.
Maar voor de meeste mensen zijn het allemaal bijen.
Veel mensen hebben totaal geen idee, dat er zulke zweefvliegen bestaan.
Het gaat al jaren slecht met de bijenstand, maar er is nog totaal geen schadelijk effect in de natuur te ontdekken.
Dat verwacht ik zelf ook niet, zelfs als alle bijen zouden uitsterven dan nog zal de natuur het wel oplossen.
Heel veel bloemen worden trouwens door de wind bestoven en hebben geen eens bijen nodig!
Dus biologisch zal er niet veel veranderen, als de bij er niet meer is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een deel van China komen door overmatig gebruik van insecticiden al jaren geen bijen meer voor en in dat gebied zijn alle fruit planten uitgestorven muv de fruitbomen die nu door de boeren nog handmatig bestuift worden. Die bestuiving door mensen is echter bij lange na niet zo effectief dan wat bijen doen. Het heeft ook invloed gehad op fruit etende dieren.
Biologisch mogen we dus wel degelijk enorme veranderingen verwachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien hebben ze daar geen zweefvliegen en hommels?