Hoe kweek je het best algen ?

Voor school moet ik algen kweken maar ik zou graag willen weten hoe ik dat het snelste doe

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
6.9K

Antwoorden (1)

Algen hebben een aantal componenten nodig om te groeien:
- (Zout)water
- Licht
- CO2
- Nutriënten

Verder zijn de pH, temperatuur en zuurstofconcentratie belangrijk voor een goede groei.
Om algen te kweken moeten ze dus geplaatst worden in water waarin voldoende CO2 en de juiste nutriënten aanwezig zijn. Vervolgens moeten ze blootgesteld worden aan de juiste hoeveelheid licht.

Een kweekopstelling zal gemaakt moeten worden waar een halve liter in past. Meer kan ook, maar dan zal je zelf voor meer groeimedium moeten zorgen. Zorg ervoor dat je de algen in beweging houdt tijdens het kweken door ze op een schudplaat te zetten of door te mengen met een roerstaaf of luchtbellen. Dit zorgt ervoor dat de algen niet allemaal op de bodem gaan liggen. Meng niet zo hard dat er schuim ontstaat, want dat betekent dat de algen beschadigd raken.

Als lichtbron zal er gekozen moeten worden tussen kunstmatig licht (lamp) of natuurlijk licht (zon). Denk goed na welk van de twee het best bij je onderzoeksvragen past.

Voor algengroei is de juiste hoeveelheid licht erg belangrijk: te weinig licht en de algen groeien niet of veel te langzaam, te veel licht en de algen raken gestrest of gaan zelfs dood. Het instellen van de lichtintensiteit moet dus niet onderschat worden. Ons advies is beginnen bij een zeer lage lichtintensiteit en dit geleidelijk aan verhogen. Als de algen ca. 2-5 maal verdubbelen per dag, ben je goed bezig!

Het belang van koolstofdioxide, kortweg CO2, moet niet onderschat worden bij het kweken van algen. Al zijn je andere condities precies goed, zonder voldoende CO2 zal de alg niet of nauwelijks groeien.

In lucht zit maar een klein beetje CO2, dus als je een hoge productiviteit wilt moet je CO2 toevoegen aan je algenmengsel.

Het toevoegen van CO2 aan je algenmengsel kan op verscheidene manieren.

CO2 kan onderin het mengsel gepompt worden. Een bruissteen kan gebruikt worden om de grootte van de bellen te verkleinen. Het voordeel hiervan is dat je algenmengsel gemengd wordt en zuurstof uit je algenmengsel verdreven wordt. Een nadeel is dat je minder controle hebt hoeveel CO2 je toevoegt en je pH hierdoor gevaarlijk laag kan worden. Een oplossing hiervoor is het geproduceerde CO2 mengen met lucht doormiddel van een tussengeplaatste luchtpomp. Hierin moet de toegevoegde lucht 95-98% van de totale toevoer bedragen (het CO2-percentage in de gasstroom is dus ca. 2-5%).

Dit is een verkorte versie. Zie voor meer info de bron !
Ozewiezewozewiezewallakristallix