Waarom heb je ribbels(vingerafdrukken)op je vingertoppen en hoe ontstaan die?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
4.5K

Het beste antwoord

Waarom hebben we eigenlijk vingerafdrukken? Daarvoor moeten we als eerste kijken waar ze zich bevinden: op de vingers, handpalmen, tenen en voetzolen. Precies die plekken waarmee we fysiek contact maken met onze buitenwereld. We lopen en we pakken dingen vast. Met een gladde huid zouden we vaker uitglijden en dingen uit onze handen laten vallen. De ribbels op de huid, papillairlijnen, geven dus de gelegenheid om meer grip op voorwerpen te hebben.

Een tweede voordeel van papillairlijnen is hun oppervlak. Door de vele verhoogde lijnen is het huidoppervlak sterk vergroot. Onder de vingerafdrukhuid zitten veel zweetklieren die via de poriën hun zweet op de huid lozen. Hoe groter dat oppervlak is hoe meer poriën erop kunnen en hoe sterker de huid kan koelen. Daarom hebben we vaak zweetvoeten en zweethanden!

Omdat iedereen bij de zwangerschap al in een andere buik liggen en alle omstandigheden daar omheen al anders zijn. Bijvoorbeeld de druk in de baarmoeder, of ze giftige stoffen tot zich neemt, of juist gezond is. Alles is dan al bepalend voor de vingerafdrukken. Tevens is dit ook tot op zekere hoogte genetisch bepaald.

Zelfs tweelingen liggen anders in de baarmoeder en dat bepaald al een verschil in druk etc. om andere afdrukken te krijgen.

Bovenstaande en meer info op de link: http://www.vingerafdrukken.nl/

Ik denk dat je het ook wel een klein beetje met bomen kunt vergelijken, er zijn er geen 2 hetzelfde.
Andere grond, hoeveelheid water en zon. Meer of minder wind. Beestjes die er leven, en noem maar op… Geen twee bomen hebben dezelfde schors, alle ribbeltjes zijn altijd anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je hebt vingerafdrukken omdat je dan meer grip hebt om dingen vast te houden.Je hebt ze al bij je geboorte.

Toegevoegd na 8 minuten:
Meten en wegen
Alweer vier centimeter gegroeid in een week. Je baby is nu 15 cm groot en weegt 130 gram. Op de piepkleine vingertjes en teentjes verschijnen nu nagels en ook al vingerafdrukken! Die maken je kind nu al tot een echt individu, want deze vingerafdrukken heeft immers niemand anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat antwoord van de 'grip' hierboven klopt. Maar er is meer.
Die 'ribbeltjes', die we vingerafdrukken noemen zijn ons behulpzaam bij de tastzin. we kunnen daardoor dingen van 200 micrometer waarnemen met onze vingertoppen. De dikte van een mensenhaar.
AWM
14 jaar geleden
Leuke vraag. De lijntjes die je zie heten papilairlijnen en die ontstaan tijdens de ontwikkeling in de baarmoeder.

Een vingerafdruk ontstaat doordat zweet uit de poriën via de papillairlijnen over de vingertop wordt verspreid, en zo een afdruk achterlaat. Papillairlijnen kunnen worden onderbroken, splitsen, beginnen en stoppen. Hierbij zijn vaak kring- en lusvormen te zien.

Hierdoor zijn de vingerafdrukken per mens verschillend en ook niet erfelijk. Dus tweelingen hebben een verschillende afdruk.

Toegevoegd na 5 minuten:
En doordat een vingerafdruk niet erfelijk is, is het een uitstekend middel om iemand te identificeren.

Of de vingerafdruk heel erg helpt bij de grip valt te bewtijfelen. Het zal helpen, maar een gecko heeft gewoon zuignapjes en loopt zonder vingerafdruk makkelijk over het plafond. Dus hoezo grip ;o)

Je krijgt zelf een slechtere grip volgens Roland Ennos : http://noorderlicht.vpro.nl/noorderlog/bericht/42087962/

Wel beter: grip als het nat is. Dus net als nieuwe banden ;o)

Toegevoegd na 8 minuten:
Mijn conclusie: De vingerafdruk ontstaat tijdens de embryonale ontwikkeling zonder een specifiek voordeel te hebben.

Toegevoegd na 14 minuten:
Hierbij een link naar het programma waar ik deze kennis vandaan heb:

http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20070705_vingerafdruk01