Hoe werkt het collectieve bewustzijn bij dieren?

Zoals bij een zwerm vogels/ school vissen die als 1 wezen lijkt te functioneren of bij de perfecte samenwerking van mieren.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Het beste antwoord

Collectief bewustzijn bestaat ook bij mensen! Het is (waarschijnlijk, de wetenschap is er nog niet helemaal over uit) een strategie om de soort meer overlevingskans te bieden, zodat het kan leren van vroegere generaties.

Naar het collectief bewustzijn van de mens zijn diverse onderzoeken gedaan, met allen dezelfde uitkomst: er bestaat een collectief bewustzijn c.q. geheugen. Een voorbeeld.
Engelse studenten die allen geen woord Japans konden, werd gevraagd een Japans liedje (fonetisch) te leren. De ene groep kreeg een liedje dat nieuw geschreven was, de andere kreeg een liedje dat al eeuwen in het land wordt gezongen door kinderen. De liedjes hadden dezelfde ritmiek meegekregen.
Hiermee wilden de onderzoekers aantonen dat een liedje dat al in het collectief bewustzijn zit van de mensheid, eerder geleerd zou zijn dan een 'nieuw' liedje. En wat bleek? Het 'oude' liedje werd veel sneller aangeleerd dan het nieuwe liedje!

Met dure woorden heet dit ook wel 'morfische resonantie' (sorry, ik heb het niet verzonnen), een begrip dat door Rupert Sheldrake werd geïntroduceerd. Een wetenschapper, wiens onderzoeken helaas wel eens op een verkeerde wijze zijn gebruikt door niet-wetenschappelijke disciplines, zoals de New Age-beweging. Hij toonde dit collectief bewustzijn overigens ook aan bij dieren.

Hoe het werkt? Kennelijk zijn we meer verbonden met elkaar dan we denken, mens even zo goed als dier. De Engelsen zeggen het mooi: it's in our biological make up.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In principe, wat ik laatst met biologie hierover gehad heb, is het dat al die piepkleine breinen één brein worden door samen te werken. Als dit verstoort wordt (door bv. mensen die proberen grappig te doen) en je een gat in hun weg maakt,kunnen ze het alleen niet meer verder en raken ze in de war. Het samen werken gebeurt eigenlijk automatisch, als ze in hun eentje zouden leven, zouden ze niet kunnen leven omdat de hersenen simpel weg te klein zijn om beetje slim te zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jawel, dat is puur kudde gedrag. Er is misschien wel een leider, maar het lijkt mij echt niet dat die 'slimmer' is en dus grotere hersenen heeft.
Zou dat kuddegedrag dan met bewustzijn te maken hebben?

Nee toch. Reflectie is voorbehouden aan de mens. Wat die vogels en vissen uit je voorbeeld doen is waarschijnlijk niets anders dan het volgen van de "leider".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Collectief bewust zijn bij dieren is dat ze op elkaar reageren. Bij een school vissen is dit mooi te zien. Bij kleine vogels wat moeilijker.

Elk individu wil niet aan de buiten kant van de school zitten, dus vluchten ze naar binnen. Bij het naar binnen willen warden andere weer naar buiten gemanoeuvreerd. Gevolg is dat de school als een wolk door het water gaat.

Individueel hebben ze dan minderkans gepakt te worden door rovers.

Zie video. Link