Vinden dieren hun eigen jongen schattig?

De meeste mensen zullen hun eigen baby schattig vinden. En dat heeft natuurlijk ook evolutionaire nut. Maar hebben dieren dat ook bij hun nakomelingen. Wij vinden een baby kat, leeuw of beer al snel schattig, maar hoe zal hen moeder dat zien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klinkt goed, viridiflavus!

Antwoorden (7)

Ik denk niet dat een kattenmoeder bijvoorbeeld haar jongen als schattig zal zien, dat lijkt me een antropomorfisme.
Wel komt tijdens en na de bevalling veel oxitocine vrij, ook wel het verliefdheidshormoon genoemd.
Dit zorgt er onder andere voor dat het moederdier zich enorm sterk verbonden voelt met haar jongen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oxitocine komt ook in de mens vrij, als ik me niet vergis, en die sterke bond bestaat in de mens ook op soortgelijke wijze; je onderbouwing lijkt me nu juist wel aan te geven dat het niet zo heel anders geregeld is.
Qua antropomorfisme: het heeft een negatieve bijklank, maar antropomorfisme lijkt me heel redelijk hier; het zijn in dit geval allemaal zoogdieren. Te denken dat de mens anders is lijkt me net zoiets als te denken dat de zon geen gewone ster is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat om het woord 'schattig' dat is een emotie die dieren niet zullen hebben. Wij vinden alle jonge dieren en baby's schattig, een kattenmoeder weet dat het haar kinderen zijn en heeft in zich dat ze ze zal beschermen en voeden maar dat betekent niet dat ze ze 'schattig' vindt.... Rieneke: als je zulke woorden gebruikt (antropomorfisme) moet je ze wel uitleggen op een site als dit.
Rieneke1
10 jaar geleden
Precies Pelle, dat is wat ik bedoel. Een kattenmoeder zal door roeien en ruiten gaan om haar kinders te beschermen, maar of ze haar jongen schattig zit te vinden betwijfel ik. Verder, als je een woord niet kent, is het toch zo opgezocht?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn punt was dat als de mens de ervaring "schattig" heeft, en dit samengaat met oxitocine, dat het daarmee juist door de hierboven gegeven onderbouwing aannemelijker wordt dat de kat datzelfde heeft. Idem adrenaline voor angst/stress, testosteron voor agressie, etc.
Ik vind het heel bizar dat bijna gedaan wordt alsof mensen hun emoties niet hun oorsprong vinden in hormonen en signaalstoffen, maar dat de onze op een hoger plan staan. Het staat ieder vrij te denken of te betwijfelen, maar ik ken er geen enkel argument voor (dat niet soortgelijk voor een kat op kan gaan).
M.i. zijn er evolutionair geselecteerde processen die er voor zorgen dat een zoogdierbrein ertoe neigt goed voor z'n jongen te willen zorgen. De objectieve molekulaire basis zijn hormoon- en zenuwnetwerken, de subjectieve ervaring die ermee gepaard gaat is "schattig".
Natuurlijk zal een kat niet zeggen dat het "schattig" is, of dat misschien wel helemaal niet communiceren. Maar dat is wat anders.
Trouwens, we vinden allerlei jongen meestal schattig omdat ze proportioneel grote ogen en een groot hoofd hebben en knullig motoriek (het feit dat we niet vanzelf beseffen dat het daaraan ligt zegt op zichzelf al veel). Andere zoogdieren hebben al die karakteristieken ook (al is de jonge mens toegegeven disproportioneel disproportioneel).
Rieneke1
10 jaar geleden
landsgevaer, ik ben het helemaal me je eens.
Ik schrijf ook in mijn antwoord dat de moederpoes een diepe verbondenheid voelt met haar jongen. Bij de term "schattig" krijg ik echter beelden voor ogen van moeders die da da da roepend boven de wieg hangen.
Dat is niet hoe het gaat bij dieren, die zijn wat meer functioneel bezig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
maar landsgevaer, ik zie wel een verschil tussen ons en andere dieren, wij vinden de jongen van een andere soort ook schattig en ik denk toch bijna zeker te weten dat een kat de jongen van een hond niet schattig vindt. Natuurlijk zijn er verhalen van kittens die melk drinken bij een hond maar dat zijn uitzonderingen en in de vrije natuur zal dat niet voorkomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja. oxitocine wekt een emotie, een gevoel op. MENSEN benoemen die gevoelsemotie met (oa.) woorden als schattig. DIEREN benoemen een dergelijke emotie niet (denken wij)
Dieren hebben (voor zover wij weten) geen woorden zoals wij die hebben, Vermoedelijk hebben zij er helemaal geen woord voor.
Maar het GEVOEL, de EMOTIE moedergevoel/vertedering of wat dan ook, bezitten zij ongetwijfeld wèl! Het is per slot voor hun kroost van levensbelang. Wij mensen 'zeggen' dan: "ze hebben een moedergevoel, ze vinden hun kleine gespuis "duidelijk schattig... ;-) Dus, voor ons mensen is hetgeen de dieren voor hun kroost voelen schattig.

Voor de dieren is hetgeen ze voor hun kroost voelen: het geven voeding, van aandacht, van bescherming, van warmte, en alle andere zaken die van belang zijn om het nageslacht groot te laten worden!
Ik denk juist wél dat dieren hun jongen als "schattig" ervaren (met de nodige uitzonderingen, net als bij de mens), of tenminste toch wel die dieren die hun jongen nog geruime tijd blijven verzorgen, zoals de mens. Biologisch zitten mensen nagenoeg identiek in elkaar als dieren (zenuwstelsel, hormoonstelsel, e.d.), dus dat lijkt me een goede aanname tot het tegendeel bewezen is. Evolutionair is het "schattig vinden" van de eigen jongen een prima drijfveer om goed voor het nageslacht te zorgen van jezelf, je familie, en je groep, en dat komt hun overlevingskansen ten goede. Te denken dat dit soort primaire drangen in de mens helemaal anders zouden zijn acht ik een Copernicaanse vergissing; de mens is uiteindelijk ook maar een dier, met net als elk ander dier een aantal min of meer bijzondere eigenschappen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@landsgevaer
Jij tikt sneller, dus je bent me voor. Maar we kijken er op dezelfde manier tegenaan.
Ik denk dat je vreselijk moet oppassen met het toekennen van menselijke eigenschappen aan dieren. Maar het omgekeerde doen we te weinig!
Behoorlijk wat van onze "menselijke eigenschappen" zijn gewoon (zoog-)dierlijke, hoogstens wat verder ontwikkeld.
Ik gaf in een ander antwoord al aan hoe jammer het is dat Goeievraag geen foto's meer kan laten zien. Ik heb een foto van een gorilla (inderdaad, een zoogdier dat evolutionair een trapje hoger staat dan een kat, althans: meer op ons lijkt) met een jong. Die foto zou ik graag laten zien. Die gorilla houdt haar jong vast, netjes met het koppie ondersteund, en kijkt ernaar op een manier die maar één conclusie toelaat: dit is echte moederliefde.
Ja, wij staan nóg een trapje hoger op de evolutionaire ladder en misschien is bij het zoogdier "mens" de moederliefde nog sterker ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoewel je gelijk hebt, klink je wel heel erg streng hoor, viridiflavus :-))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Allardo
Nee hoor, ik heb gewoon geprobeerd (in verband met andersdenkenden) een beetje subtiel te formuleren en viridiflavus spreekt wat meer recht voor z'n raap.
Laat ik mijn mening daarom maar eens vermelden zoals ik hem "in huiselijke kring" verkondig: wij zijn gewoon een apesoort, niks meer en niks minder. Ik stoor me dus niet in het minst aan viridiflavus' commentaar.
Wij zijn niet anders dan dieren, kijk maar eens op het internet waar je bv een hond bij zijn vriend ziet liggen die juist is dood gereden. Kijk naar de olifanten die duidelijk treuren bij gestorven familieleden.
Maar we moeten dan ook eens eerst vaststellen wat schattig wil zeggen.
Het is heel verkeerd om te zeggen dat wij als mensen een alleenrecht hebben op gevoelens zoals houden van, iets schattigs vinden, treuren, rouwen enz.
Een vb in mijn buurt was er een cafe waar de grootmoeder van een vriendin iedere dag een koffie ging drinken. Bij haar zat dan altijd de hond van het cafe. Plotseling overleed de grootmoeder en van de dag dat zij niet meer kwam is die hond op die plek gaan zitten en is daar niet meer weg gegaan en heeft niets meer gegeten en gedronken. Enkele tijd later is hij gestorven. Dit heeft niets te maken met het feit dat hij niet meer dat koekje kreeg van haar koffie maar door de gevoelens dat de hond had tegenover de grootmoeder.
Dus ja sommige dieren vinden hun jongen schattig.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En nu in het nnederlands
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Foutje En nu in het Nederlands
Alle dieren behalve guppen , die eten hun eigen jongen meteen na de geboorte op
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Er zijn meerdere diersoorten die dat doen...
Als je puur kijkt naar de bouw (anatomie) van een volwassen zoogdier in vergelijking met hun kroost, valt op dat de jonkies nauwelijks een nek hebben m.a.w. de kop zit direct op de romp. Of dat een functie heeft, weet ik niet, maar het ziet er wel schattig uit!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dieren vinden hun jongen niet schattig, schattig is een menselijke aanduiding bij een menselijke emotie, die dieren op die manier niet ervaren. Wel zullen volwassen dieren vaak een 'ouderlijke roep' ervaren om jongen te verzorgen.

Het uiterlijk van jonge dieren kan dit verzorgende gevoel oproepen, wij mensen ervaren dat ook bij babies en bij jonge dieren, waardoor je al snel dat 'aaah lief, wat cute gevoel' hebt.

Maar ook bepaalde hormonen geven dit effect, zoals b.v. oxytocine. Hierdoor zie je ook wel eens dat bepaalde dieren jongen van een andere soort gaan verzorgen en opvoeden. Dat is geen rationele keuze of emotionele keuze, dat is de natuur die haar werk doet.