Heeft een boom voedsel aan zijn eigen afgevallen bladeren?

Als een boom zijn bladeren verliest, kan die boom dat dan ook gebruiken als voedsel na wat tijd. Of zijn bladeren niet zo voedzaam?

erotisi
3 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Antwoorden (1)

JA, het afgevallen blad wordt in de meeste gevallen verteerd (gecomposteerd) door bacteriën en schimmels en daardoor komen weer eenvoudige voedingstoffen en mineralen vrij. Met het regenwater wordt het dan door het wortelsysteem weer opgenomen. Bomen die er iets meer moeite mee hebben zijn de beuken. In beukenbossen zie je meestal maar weinig onderbegroeiing. Het composteren van beukenblad gaat ook vrij langzaam.