Vertellen wespen elkaar waar voedsel te vinden is?

Bijen communiceren met elkaar door een soort dans over de raat. Doen wespen ook zoiets om elkaar te vertellen waar ik zit te BBQ en?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3.3K

Het beste antwoord

Eerlijk gezegd denk ik dat wespen (net als bijvoorbeeld mieren) elkaar de weg "vertellen" door het afscheiden van feromonen. Dat ze feromonen gebruiken staat buiten kijf; zie bron. Of ze dansen net als bijen heb ik nog niet kunnen vinden, maar het feit dat altijd alleen de bij wordt aangehaald als het over deze vernuftige vorm van communiceren gaat, doet me vermoeden dat wespen dit niet doen en dus enkel op feromoonsporen vliegen.

Het alarm-feromoon dat een bij uitscheidt bij het steken trekt trouwens wespen aan. Een orchidee die wespen nodig heeft voor de verspreiding van stuifmeel maakt daar weer "slim" gebruik van door zelf dat feromoon af te scheiden. Leuk he, de natuur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat doen ze inderdaad,daarom is het beter(maar niet diervriendelijker) om ze niet de kans te geven terug te keren naar hun nest!