welke monddelen heeft een vlinder en waarvoor dienen ze?

Ik moet een werk maken voor Biologie waar we de bouw van een insect moeten bespreken. Ik heb gekozen voor een Icarusblauwtje (een soort vlinder) maar ik vind niet zo veel over de bouw van de monddelen. Zijn er hier mensen die toevallig meer weten over de bouw van de monddelen van een vlinder? Het hoeft niet heel gedetailleerd te zijn maar toch graag een beetje uitleg wat een vierde middelbaar waardig is. Alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Antwoorden (2)

Vlinders hebben niet zoveel monddelen, anders dan de roltong waarmee ze nectar uit bloemen kunnen opnemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hebben die kleine korte staafjes waartussen zich de roltong bevindt dan niets te maken met het opnemen van voedsel?
Een vlinder heeft geen kaken; althans, die zijn bij de nectar drinkende soorten omgevormd tot een lange roltong. Deze buisvormige roltong word ook wel proboscis genoemd. Met de tong wordt nectar uit de bloem opgezogen, of ander vloeibaar voedsel zoals sap van zacht rottend fruit, urine, mest of vocht van dode dieren. De lengte van de tong varieert van 1 centimeter tot wel 15 centimeter bij de Windepijlstaart.

Uitzonderingen zijn enkele nachtvlinderfamilies zoals de nachtpauwogigen. Deze hebben helemaal geen tong en nemen als vlinder geen voedsel meer op. Ze halen hun energie uit de als rups opgebouwde reserves, en ze leven meestal slechts een paar dagen.

Er zijn enkele soorten vlinders die de tong hebben omgevormd tot steeksnuit. Deze leven van bloed van andere dieren, maar het is niet bekend of ze dit alleen doen voor de ontwikkeling van de eitjes (zoals vrouwelijke muggen), of dat ze enkel en alleen van bloed leven.
Amadea