Wat is de functie van het gen HIPK1?

Hallo, ik moet een presentatie maken over dit gen. Ik heb de hele dag lopen zoeken op internet, maar ik ben geen steek verder gekomen. Alles wat ik vind is in het Engels en zit vol met moeilijke termen die ik niet snap (ik heb geen biologie en ben niet zo goed in engels). Ik heb geprobeerd deze termen op te zoeken, maar de meeste hiervan snapte ik ook niet (ook vaak in moeilijk engels met geen nederlands alternatief).

Het enige dat ik kan vinden is dat het iets te maken heeft met de groei van het oog en de bloedcellen en bloedvaten. Ook dat een afwijking in het gen de oorzaak kan zijn van het syndroom van down en hypoxie. Ik moet echte specifieke details weten van dit gen maar ik snap er niet veel van.

Overal op het internet kom ik dezelfde uitleg tegen.
Deze: http://www.genecards.org/cgi-bin/carddisp.pl?gene=HIPK1
onder function.

Kan iemand dit stukje tekst uitleggen voor mij? Ik heb google translate proberen te gebruiken, maar daar schoot ik niet erg mij op.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb niet gezocht, maar vind de opdracht nogal bizar. Als je in redelijkheid echt geen dingen kunt vinden die op een redelijk niveau zijn uitgelegd zou ik dat tegen de leraar zeggen. Op de middelbare school word je niet geacht zeer specialistische publicaties te kunnen begrijpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eens met RayHolland, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de reden en het vak/context van de vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is voor het vak ANW (algemene natuurwetenschappen). Mijn leraar zegt mij dat dit vak vooral gaat om ons te leren goed te onderzoeken. Hij zegt dan ook dat we alles uitgebreid en gedetailleerd moeten vertellen en uitleggen. Maar ik denk dat ik genoeg heb aan het antwoord van Harriewa en zijn bronnen. Bedankt!

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk wordt bedoeld pyruvaat kinase. Dit enzym is belangrijk voor de vorming van ATP