Is het snavelbekdier een kruising van een vogel en een land dier?

Toegevoegd na 7 minuten:
het is een vogelbekdier besef ik me nu
hier is een afbeelding.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3.5K

Het beste antwoord

Nee! :D
Om alles nog maar een beetje op te schudden;
het vogelbekdier is hoogst waarschijnlijk een afstammeling van een reptiel en een zoogdier.

Toegevoegd na 26 seconden:
Het woord "vogel" heeft er dus vrij weinig mee te maken eigenlijk ( in de naam ).

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vogelbekdier
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja want hij legt eieren en zoogt de jongen met melk. Wel een bijzonder dier dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die PrutsEinstein;

Nee, want een kruising suggereert dat er ooit ergens vogels en zoogdieren bewust met elkaar gepaard zouden hebben. Ik denk dat er wel genetische overeenkomst met beide groepen te vinden zal zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, zo'n kruising is niet mogelijk, daarvoor staan de soorten veel te ver van elkaar af.
Het vogelbekdier is te zien als een aparte ontwikkeling van reptiel naar zoogdier.
Net als met menselijke uitvindingen vinden ook ontwikkelingen in het dierenrijk plaats op meerdere plaatsen en tijdstippen op de Aarde.
Het vogelbekdier is een ontwikkeling naar het zoogdier die nog in het stadium van eieren leggen verkeert en daar is blijven steken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, zo'n combinatie kan toch niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De min begrijp ik niet. Het is een kort antwoord, van iemand van wie we weten dat ze niet gelooft in evolutie, maar het is wél correct: vogels en zoogdieren (aangenomen dat de vraagsteller dat bedoelt met 'land dier') kunnen geen nakomelingen produceren, laat staan vruchtbare nakomelingen. Een kruising tussen een vogel en een zoogdier kan dus inderdaad niet. Ongetwijfeld heeft Koolwitje een ander idee over het ontstaan van vogelbekdieren dan de meeste GV'ers, en daar is allerlei discussie over mogelijk, maar dat valt buiten het bereik van deze vraag. Van mij +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je SuzyQ, dat waardeer ik erg.
Dit had even niet met geloof te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koolwitje, ik heb ze in het echt gezien, ze bestaan dus heus wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je echt een kruising gezien tussen een vogel en een land dier? Mag ik dan vragen welke vogel en wat voor dier dat was?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee kooiwitje ik heb het vogelbekdier gezien, dat is nog een tussenvorm ooit in de evolutie ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat geloof ik niet, is gewoon een soort dier. Net als de giraf of olifant.
Maar daar komen we denk ik niet uit. :-)
Nee. Genetisch gezien zit het ergens tussen reptielen en zoogdieren is - het is een duidelijk, nog levend voorbeeld, van de "tussenvorm" waarvan beweerd zou worden dat deze niet bestaan.

Het legt eieren, en bouwt gif op, zoals een reptiel dat doet. (Al zijn er slangensoorten die levend baren). Het voedt zijn jongen ook moedermelk, wat het enige is dat alle zoogdieren gemeen hebben, en tevens uniek is onder zoogdieren. Het heeft ook een vacht, zoals de meeste zoogdieren.

Die snuit is voornamelijk handig om onder water te graven (er zit overigens ook een elektroreceptor in - dat beestje kan elektrische signalen opvangen en lokaliseren). Die lijkt heel erg op een eendensnavel, omdat de functie deels overeenkomt, wat wel vaker voorkomt in de natuur. Zo hebben dolfijnen en vissen in grote lijnen dezelfde vorm, maar blijven dolfijnen toch echt zoogdieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee; het vogelbekdier is een zeer primitief (in de zin van : eenvoudig, zoals in een vroeg stadium van de evolutie) zoogdier, met nog veel kenmerken van de reptielen die we in het stadium daarvoor zien.

Een kruising zou betekenen dat je nu een willekeurig reptiel en een willekeurig zoodgier zou nemen, en proberen die jonkies te laten krijgen. Dat gaat je niet lukken. Soorten kruisen niet onderling ,tenzij ze zeer, zeer nauw verwant zijn. Vogelbekdieren onderling kunnen echter WEL gewoon jongen krijgen, wat betekent dat het een op zich staande soort is, want kruisingen tussen verwante soorten kunnen dat juist vaak niet (denk aan de muilezel).

De overeenkomst met vogels is natuurlijk niet helemaal toevallig, want vermoedelijk hadden de reptielen of reptielachtigen waar vogels van afstammen ook al snavels ver voordat het vogels waren. Dat we die bek-vorm nu meteen met vogels associëren, wil niet zeggen dat dat lichaamsdeel voor die groep uniek is. Kijk ook maar eens goed naar de bek van een schildpad. Of van sommige dinosauriers.

Ook kun je in het vogelbekdier een vroeg stadium van zogen waarnemen. Je jongen komen uit het ei, maar in bijna foetale vorm (zoals de huidige buideldieren), en likken melk uit de vacht van de moeder die uit speciale klieren komt, maar die beslist nog geen tepels of borsten mogen heten. Een geweldig uniek dier dat zijn niche tussen reptiel blijven en zoogdier worden blijkbaar heeft gevonden, en daardoor zo fascinerend.

Overigens is het geen kwestie van 'blijven steken' ofzo ; evolutie is niet per definitie een proces dat er naar streeft van elke eencellige uiteindelijk een mens te maken ofzo, maar zich optimaal aan te passen aan zijn omgeving. Pas wanneer die ingrijpend verandert, gaan er weer selectieprocessen plaatsvinden die op de hele, hele lange duur zouden kunnen resulteren in verandering of niewe soortvorming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitstekend antwoord, slechts één aanvulling: zeer verwante soorten kunnen soms onderling kruisen, maar de nakomelingen die zij produceren zijn zelf niet vruchtbaar. Dit vanwege de definitie van 'soort': zodra dieren in staat zijn vruchtbare nakomelingen te produceren, worden ze geacht te behoren tot één soort. Ook als ze erg verschillend lijken. Denk bijvoorbeeld aan een chihuahua en een labrador: heel verschillende beesten, maar leden van dezelfde soort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat had ik toch opgeschreven ?? (Muilezel).
En ja, honden zijn honden (net zoals mensen mensen zijn ; één soort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeps, vlaag van selectieve blindheid, sorry.