Waar dienen efferente haarcellen in het gehoor voor?

De afferente haarcellen/zenuwen zorgen voor het overdagen van informatie naar de hersenen. Maar wat is dan de functie van de efferente zenuwen, die juist naar de cochlea toegaan?
Want de cochlea behoeft toch geen motorische informatie, zoals bijvoorbeeld bij een kniereflex?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Het oor is veruit het ingewikkeldste zintuig, sommige haarcellen functioneren alleen maar door het signaal door te geven als een soort versterker. Eerlijk gezegd begrijp ik de exacte werking niet goed. Wiki zegt dit over de efferente zenuwen die op de haarcellen aangrijpen: "Efferent projections from the brain to the cochlea also play a role in the perception of sound, although this is not well understood. Efferent synapses occur on outer hair cells and on afferent (towards the brain) dendrites under inner hair cells " . In het artikel over versterking in de Cochlea wordt besproken hoe het geluid wordt versterkt door bepaalde type haarcellen. Erg duidelijk is het allemaal niet. Het oor is een erg complex orgaan dat nog niet echt goed begrepen wordt, zoveel begrijp ik er wel van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De cochlea bevat in de mens één rij binnenste haarcellen die geluidstrillingen opvangen en aan via de afferente zenuwen naar de hersenen doorgeven. Daarnaast zijn er drie rijen buitenste haarcellen die door de efferente zenuwen worden aangestuurd. De buitenste haarcellen zijn als het ware kleine motortjes die van lengte kunnen veranderen (zie de videolink waar een vrijgeprepareerde buitenste haarcel elektrisch wordt gestimuleerd, en het engelstalige abstract voor meer aanknopingspunten). Hun haartjes zitten aan hetzelfde membraan en vloeistofruimte als die van de binnenste haarcellen, dus op die manier kunnen ze een zwakke trilling meehelpen versterken. Omdat de cochlea ter plekke resoneert kan een klein zetje een groot effect hebben. De precieze mechanica is inderdaad ingewikkeld en niet heel goed begrepen nog.
(Daarnaast zijn er overigens ook wel efferente takjes die naar de binnenste haarcellen gaan, al zijn dat er maar weinig. Die grijpen o.a. aan op de afferente banen en spelen mogelijk een inhiberende rol bij het beperken van activiteit op luide geluiden. Een ander mechanisme met dezelfde functie werkt via de spiertjes in het middenoor; die worden ook efferent geinnerveerd en kunnen de doorgeleiding van geluid mechanisch beperken.)