Enkele soorten hagedissen kunnen hun staart laten afbreken als ze door een vijand gegrepen worden. De staart blijft nog even doorkronkelen zodat de vogel of slang voor de gek wordt gehouden en de hagedis veilig weg kan komen. Elk staartbotje heeft daarvoor een speciaal afbreekvlakje met spiertjes er omheen die het bloeden meteen stoppen als de staart afbreekt. De hagedis heeft er dus niet veel last van, maar als hij zijn staart vlak voor de winter kwijtraakt is de kans groot dat hij het voorjaar niet meer haalt. Er groeit een nieuwe staart in een paar maanden, maar die heeft geen speciale breukvlakjes meer.
Eén enkele keer groeien er meerdere staarten uit de overgebleven stomp. Maar meestal dus niet...

Toegevoegd na 2 uur:
Als het vlak voor de winter gebeurt, haalt hij meestal het voorjaar niet, de nieuwe kleinere staart bezit ook geen "zwakke " wervel meer. Dus hij verliest hem maar 1 keer en het gebeurt liefst in 't voorjaar of zomer❗️
Z512099
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Conclusie: hij kan hem dus 1x 'veilig' kwijt raken ?
Z512099
10 jaar geleden
Als het vlak voor de winter gebeurt, haalt hij meestal het voorjaar niet, de nieuwe kleinere staart bezit ook geen "zwakke " wervel meer. Dus hij verliest hem maar 1 keer en het gebeurt liefst in 't voorjaar of zomer❗️
Z512099
10 jaar geleden
Dank u, Bastanovum.