Ze verliezen geen water. Ze nemen juist water op, en barsten daarna uit elkaar.
Omdat buiten de amoebe de concentratie water groter is dan daarbinnen.
Reddie
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom verliezen ze dan wel water door osmose in zeewater?
In zoet water is de concentratie van opgeloste stoffen lager dan in het pantoffeldiertje. In zeewater is dat omgekeerd zodat door osmose het water van een lagere naar een hogere concentratie diffundeert door de semi-permeabele celwand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus ze verliezen geen water in het zoet water omdat de concentratie daar lager is. & verliezen dus wel water in het zeewater door osmose omdat het water daar een hogere concentratie heeft. Het water gaat dus door de semi-permeabele celwand en het volume neemt daar toe?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zeewater heeft meer zout wat overeenkomt met het milieu van de amoebes. Klopt dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij osmose streeft water ernaar om van van een oplossing met een lage concentratie naar een oplossing van hoge concentratie te diffunderen. Ik heb geen specifieke kennis over amoeben, maar door jouw vraag vermoed ik dat de concentratie opgeloste stoffen in het celvocht van een amoebe tussen de concentraties van zout water en zoet water in zit. In zoet water zal de amoebe water opnemen, in zout water zal hij water afstaan. Osmose streeft naar gelijke concentraties opgeloste stoffen aan beide zijden van de semi-permeabele wand.